Nareszcie W Krakowie!
16. MAŁOPOLSKIE

Stacja 1 - Zwiedzamy Stare Miasto

Julia

To chyba jest Brama Floriańska.

Antek

Tak. A to Barbakan. Zobacz – to jest wszystko opisane.

1. Julia i Antek czytają fragment przewodnika po Krakowie. Uzupełnij tekst.

Kraków jest bardzo
i bardzo pięknym miastem. Jest tutaj wiele atrakcji
i zabytków.
Kiedyś mieszkał tu król, który miał na imię Krak – to dlatego miasto nazywa się Kraków. Zamek
znajduje się na wzgórzu nad Wisłą. Turyści mogą tu zobaczyć komnaty
oraz katedrę, w której znajdują się
groby królów
oraz ważnych dla historii Polski postaci. Jan Paweł II napisał o Wawelu „Tam bije
serce Polski i moje serce tam bije”. Z zamkiem na Wawelu związana jest także bardzo
legenda
o smoku wawelskim. Każdy turysta na pewno będzie chciał zobaczyć krakowski rynek. To jeden z najstarszych,
największych i
placów w Europie. W centrum znajduje się długi prostokątny budynek – Sukiennice.
Można tu kupić pamiątki oraz
i regionalne produkty polskie. Przy wschodnim rogu rynku znajduje się
Kościół Mariacki z dwiema wieżami. Pomiędzy kościołem a Sukiennicami stoi pomnik Adama Mickiewicza.
Po drugiej stronie rynku, obok Wieży Ratuszowej, można zobaczyć ogromną
nazywaną od nazwiska jej
autora „głową Mitoraja”. Warto także zobaczyć
Kościół św. Wojciecha położony w południowej
części rynku, a dookoła placu znajdują się
kamienice. Niedaleko dworca PKP znajduje się
okrągły budynek Barbakanu oraz
Brama Floriańska, która prowadzi do centrum miasta.
starym
rzeźbę
królewskie
piękny
polskich
popularna
tradycyjne
zabytkowa
królewski
mały
turystycznych
zabytkowe
najpiękniejszych

Sprawdź w słowniku Emilki

pochodzić, wzgórze, komnata, grób, postać, prostokątny, rzeźba, dookoła, okrągły, bić (serce bije), wieża, pamiątka

Mama uczy

stary - starszy - najstarszy
duży - większy - największy
piękny - piękniejszy - najpiękniejszy

2. Posłuchaj tekstu i dopasuj podpisy do obiektów.

głowa Mitoraja
Sukiennice
kościół św. Wojciecha
kościół Mariacki
Wawel
smok wawelski
pomnik Mickiewicza
Brama Floriańska
Barbakan
wieża ratuszowa

Kupujemy pamiątki

3. Julia i Emilia kupują pamiątki i prezenty dla znajomych z Nowego Jorku. Posłuchaj dialogu i napisz, ile kosztują te przedmioty.

drewniane szachy-małe 35 zł
drewniane szachy-duże 60 zł
figurka smoka wawelskiego 13 zł
kolczyki z bursztynem 127 zł
kryształowe kieliszki 1 szt. 10 zł
kryształowe kieliszki 6 szt. 50 zł
srebrny pierścionek 37 zł
Julia i Emilia płacą za zakupy:

4. Posłuchaj jeszcze raz i wpisz brakujące słowa.

Posłuchaj.
Sprzedawca: To nie są szklanki. To kieliszki. Bardzo piękne – kryształowe.
Emilia: To prawda. A jaka jest
?
Sprzedawca: 10 złotych za jeden albo 50 zł za 6 sztuk.
Emilia: A to – jak to się nazywa po polsku?
Sprzedawca: To są szachy. Lubisz grać w szachy?
Emilia: Nie gram dobrze, ale mój
jest mistrzem szachów.
Sprzedawca: To na pewno chciałby taki prezent. Te małe sprzedam za 35 złotych, te duże 60 złotych.
Julia: To weźmiemy te duże. Dziadek będzie zadowolony. A ile kosztują te
?
Sprzedawca: Które?
Julia: Te z bursztynem.
Sprzedawca: 127 zł. To
i bursztyn.
Julia: Bardzo ładne. Poproszę.
Emilia: A dla kogo te kolczyki?
Antek: Nie bądź taka ciekawa. To moja
.
Emilia: To jeszcze jakiś pierścionek dla mnie. Mały, ale też z bursztynem.
Sprzedawca: Może ten?
Emilia: Ten jest bardzo ładny. Ile kosztuje?
Sprzedawca: 37 złotych.
Emilia: Julia, a może kupisz jakiś prezent dla swojej młodszej
?
Julia: No dobrze – to poproszę jeszcze ten pierścionek,
Emilia: I tego
wawelskiego za 13 zł.
Antek: Ile płacę?
Sprzedawca: 237 złotych.

Sprawdź w słowniku Emilki

kryształowe, mistrz

5. Przeczytaj tekst rozmowy Ludwika i Kasi i wpisz formy czasu przeszłego.

Ludwik: Słyszysz? Ktoś gra na trąbce.
Kate: To hejnał. Zobacz, tam na wieży kościoła Mariackiego jest mężczyzna, który gra na trąbce.
Ludwik: Czy to jakaś krakowska tradycja?
Kate: Tak. To tradycja związana z pewną legendą.
Ludwik: O smoku wawelskim?
Kate: Nie, nie. Posłuchaj! Ta melodia ma bardzo długą historię. Kiedyś
(być) to znak, żeby otworzyć
lub zamknąć bramy miasta.
Ludwik: Mówisz o Bramie Floriańskiej?
Kate: Tak. Ale słuchaj dalej. W trzynastym wieku polskie miasta i wsie często
(atakować) Tatarzy.
Pewnego dnia, bardzo wcześnie rano, kiedy całe miasto spokojnie
(spać) Tatarzy zbliżali się
do Krakowa. Trębacz to
(zobaczyć) i
(zacząć) grać na trąbce, żeby
obudzić mieszkańców Krakowa i kiedy Tatarzy weszli do miasta, mieszkańcy Krakowa
(być)
już gotowi do walki. W czasie walki trębacz cały czas
(grać). W pewnym momencie jeden
z Tatarów
(zabić) trębacza. Teraz możemy słyszeć hejnał co godzinę, ale nigdy melodia
nie jest skończona.
Ludwik: To ciekawe. Podoba mi się ta tradycja. Czy ta wieża jest najwyższa w Krakowie?
Kate: Chyba tak, ale to już inna legenda. Te dwie wieże
(budować) dwaj bracia.
Młodszy brat
(budować) północną wieżę, a starszy południową. Starszy brat
(pracować) bardzo szybko i młodszy z zazdrości go
(zabić).
Zobacz, w Sukiennicach jest nóż, którym to
(zrobić). O tutaj!
Ludwik: Oryginalny?
Kate: Oczywiście. A potem młodszy brat zbudował swoją wieżę – to właśnie ta wyższa. Ale nie
(być) już nigdy spokojny
i w końcu
(skoczyć) z tej wieży i się
(zabić).
Ludwik: Historia tragiczna, ale wieża piękna.
trębacz
Tatarzy

Sprawdź w słowniku Emilki

zabić, zabić się, zazdrość, skoczyć, zbliżać się, budować, wiek, walka

6. Posłuchaj i sprawdź.

Posłuchaj.
Ludwik: Słyszysz? Ktoś gra na trąbce.
Kate: To hejnał. Zobacz, tam na wieży kościoła Mariackiego jest mężczyzna, który gra na trąbce.
Ludwik: Czy to jakaś krakowska tradycja?
Kate: Tak. To tradycja związana z pewną legendą.
Ludwik: O smoku wawelskim?
Kate: Nie, nie. Posłuchaj! Ta melodia ma bardzo długą historię. Kiedyś był (być) to znak, żeby otworzyć lub zamknąć bramy miasta.
Ludwik: Mówisz o Bramie Floriańskiej?
Kate: Tak. Ale słuchaj dalej. W trzynastym wieku polskie miasta i wsie często atakowali (atakować) Tatarzy. Pewnego dnia, bardzo wcześnie rano, kiedy całe miasto spokojnie spało (spać) Tatarzy zbliżali się do Krakowa. Trębacz to zobaczył (zobaczyć) i zaczął (zacząć) grać na trąbce, żeby obudzić mieszkańców Krakowa i kiedy Tatarzy weszli do miasta, mieszkańcy Krakowa byli (być) już gotowi do walki. W czasie walki trębacz cały czas grał (grać). W pewnym momencie jeden z Tatarów zabił (zabić) trębacza. Teraz możemy słuchać hejnału co godzinę, ale nigdy melodia nie jest skończona.
Ludwik: To ciekawe. Podoba mi się ta tradycja. Czy ta wieża jest najwyższa w Krakowie?
Kate: Chyba tak, ale to już inna legenda. Te dwie wieże budowali (budować) dwaj bracia. Młodszy brat budował (budować) północną wieżę, a starszy południową. Starszy brat pracował (pracować) bardzo szybko i młodszy z zazdrości go zabił (zabić). Zobacz, w Sukiennicach jest nóż, którym to zrobił (zrobić). O tutaj!
Ludwik: Oryginalny?
Kate: Oczywiście. A potem młodszy brat zbudował swoją wieżę – to właśnie ta wyższa. Ale nie był (być) już nigdy spokojny i w końcu skoczył (skoczyć) z tej wieży i się zabił (zabić).
Ludwik: Historia tragiczna, ale wieża piękna.

DZISIAJ JEMY „U WIERZYNKA”

7. Przeczytaj dialogi i zaznacz dobre formy.

Mama: Zapraszam Was na obiad do
„U Wierzynka”.
To bardzo stara i bardzo dobra restauracja.
Julia: Czytałam, że to jest najstarsza restauracja w
, a może nawet
w
.
Emilka: Co to znaczy najstarsza?
Antek: Super stara, stara numer 1.
Mama: Najstarsza i najlepsza czyli super dobra – bardzo, bardzo dobra :)
Ludwik: I bardzo droga.
Mama: Wiem, wiem… ale to specjalna okazja. Po pierwsze: to nasz ostatni tydzień w
a po drugie: Antek zostaje i zobaczymy się dopiero w
.
Ludwik: Masz rację. Idziemy!

W RESTAURACJI:

Ludwik: Co zamawiamy? Może barszcz?
Julia: Wiesz, że nie lubię
. Mam ochotę na
z
albo na
.
Antek: To może
z
.
Kate: Ja jednak zamówię
.
Możemy też zapytać
, co proponuje.
Ludwik: Dobrze. A co na drugie danie?
Kate: Ja dzisiaj jem
z
.
Ludwik: Ja dzisiaj będę
,
więc dla mnie żurek z
i
i mięso, najlepiej wołowina z
i
.
Antek – dla ciebie to samo?
Antek: Nie. Wiesz, że nie lubię
. Tak naprawdę to chciałbym zjeść
z
lub z
.
Kate: Ale tu chyba nie sprzedają
. „U Wierzynka” to ekskluzywna restauracja.
Antek: Nieprawda. W menu są pierogi ruskie i pierogi z
. To coś dla mnie.
Ludwik: A co dla was dziewczyny?
Julia: Wezmę
z
i
.
Emilka: To ja chcę
, kluski śląskie, bigos, pierogi ruskie
i
, a do tego wszystkiego
.
Kate: Dobrze. Ale będziesz musiała to wszystko zjeść.
Emilka: Żartowałam. Poproszę tylko gołąbki z
Kate: I dwa
.
A na deser pójdziemy na Kazimierz – to stara dzielnica żydowska. Bardzo ciekawe miejsce.
Antek: Może trzy! Albo nie – kufel
dla mnie.
Mam już 19 lat.
Ludwik: Ale mieszkasz w Ameryce i musisz mieć 21.
Kate: A krakowskim targiem – minimum 20.

Stacja 2 - I ♥ NOWA HUTA

1. Posłuchaj dialogu i uzupełnij brakujące informacje.

Posłuchaj.
0. Koleżanka mamy ma na imię
.
1. Mama studiowała
.
2. Anka była świetną
.
3. Nowa Huta to
Krakowa.
4. Ludwik kupi bilety na
.
5. Kate i Emilka kupią
.
6. Do Nowej Huty jedzie tramwaj nr
.

2. Napisz, jakie to owoce.

3. Mama z Emilką kupują owoce na Hali Targowej. Uzupełnij dialog. Pamiętaj o gramatyce!

Kate: Dzień dobry! Poproszę cztery
.
Sprzedawca: Proszę bardzo. Co jeszcze?
Kate: Może kilogram
.
Sprzedawca: Może być dwadzieścia deko więcej?
Kate: Tak. Oczywiście. Czy są
?
Sprzedawca: Niestety, nie ma już
. Skończyły się.
Kate: To poproszę jeszcze te
.
Emilia: Mamo. Wiesz, ze nie lubię
.
Kate: Ale tata lubi. Ja też.
Emilia: To ja chcę
.
Kate: Dobrze. To jeszcze pół kilograma
. Ile płacę?
Sprzedawca: 21 złotych i 15 groszy.
Kate: To może 20 złotych. Niestety nie mam drobnych.
Sprzedawca: Dobrze. Krakowskim targiem płaci pani 21 złotych.

Mama uczy

Kiedy robimy zakupy na targu, to możemy negocjować cenę czyli możemy się targować. W Krakowie jest to dość popularne.

4. Przeczytaj informacje i zaznacz dobre odpowiedzi.

Ludwik kupuje bilety na tramwaj dla całej rodziny. Jest czwartek, godzina 15.20.
0. Ludwik kupuje
1. Bilet normalny na jeden przejazd kosztuje
2. Bilet ulgowy na dwa dni kosztuje
3. Przystanek tramwajowy nazywa się
4. Następny tramwaj jest o godzinie

5. Anka opowiada o czasach studenckich i o tym, co robiła po skończeniu studiów. Uzupełnij czasowniki.

Z waszą mamą pierwszy raz
już dawno temu.
To było dokładnie 1 października 1987 roku przed muzeum Uniwersytetu Jagiellońskiego – Collegium Maius.
Tego dnia
swoją ulubioną sukienkę – granatową w białe paski.
Wasza mama miała dokładnie taką samą, więc od razu się
.
Pamiętam, że
wtedy na kawę do "Vis-à-Vis" na Rynku.
Potem wszystko
już razem.
Razem
do egzaminów,
obrazy i
wiersze Wisławy Szymborskiej.
Ale pięć lat szybko
. Potem wasza mama
,
a ja
, że zacznę studia doktoranckie.
Wtedy też
tutaj - do Nowej Huty,
bo
doktorat o architekturze socrealistycznej.
Od razu
w tym miejscu.
Tutaj też
mojego męża. I nie tylko architektura jest tu interesująca.
Nowa Huta ma także bardzo ciekawą historię. Potem pokażę wam album.
Podoba wam się tutaj?
Posłuchaj i sprawdź.

6. Anka pokazuje dzieciom album o Nowej Hucie. Dopasuj fotografie do opisów.

1. Te duże budynki to wejście do huty – kiedyś była to Huta imienia Lenina, potem Huta imienia Sędzimira. Huta to miejsce, gdzie produkuje się stal. To największa fabryka zbudowana w czasach PRL-u. W 1970 roku pracowało tu prawie 40 tysięcy osób. Obecnie jest to druga największa huta w Polsce.
2. A to pomnik Włodzimierza Lenina. Kiedyś stał w centrum Nowej Huty, ale zawsze były na niego ataki. Raz nawet wybuchła tu bomba. Teraz oczywiście już tego pomnika nie ma – jest puste miejsce i rosną tu kwiaty.
3. W Nowej Hucie jest też miejsce, gdzie można pospacerować nad wodą. To Zalew Nowohucki. Kiedyś można tu było kąpać się, pływać kajakiem albo rowerem wodnym. Teraz są tam jeszcze boiska do siatkówki, koszykówki, place zabaw dla dzieci i park.
4. Niedaleko od Zalewu Nowohuckiego jest piękny dworek. To dom Jana Matejki – sławnego polskiego malarza. Jan Matejko mieszkał tu od 1876 roku, aż do śmierci. To w tym dworku namalował wiele obrazów. Teraz jest tu muzeum.
5. To zdjęcie Placu Centralnego. To serce Nowej Huty. Są tu charakterystyczne budynki z arkadami zbudowane ok. 60 lat temu (budynki te mają elementy stylu renesansowego i barokowego), piękne lampy uliczne, aleje spacerowe i dużo kwiatów.

Sprawdź w słowniku Emilki

stal, wybuchnąć, bomba, obraz, arkady, obecnie, rosnąć, zalew

Stacja 3 - Antek będzie studiował na UJ (ocie)!

Antek

Muszę Wam coś powiedzieć ...

Słownik słów najnowszych

UJ (czytamy: U JOT) – Uniwersytet Jagielloński

1. Posłuchaj dialogu i zdecyduj, które zdania są prawdziwe, a które fałszywe.

Posłuchaj.
0. Antek chce już wrócić do USA, żeby zacząć studia.
1. Antek chce studiować w Krakowie.
2. Kate jest zadowolona z decyzji syna.
3. Ludwik proponuje studia medyczne.
4. Antek nie musi uczyć się polskiego.
5. Antek chce zapisać się na kurs języka włoskiego.
6. Antek chce uczyć się w prywatnej szkole językowej.
7. Emilka będzie studiować język polski w Krakowie.

2. Posłuchaj rozmowy na temat kursów języka polskiego i uzupełnij formularz.

Antek i Kasia są w Centrum Języka i Kultury Polskiej w Świecie Uniwersytetu Jagiellońskiego. Posłuchaj.

FORMULARZ ZGŁOSZENIOWY

Centrum Języka i Kultury Polskiej w Świecie UJ



1. Nazwisko :
2. Imię
Płeć:
3. Data i miejsce urodzenia
4. Obywatelstwo
5. Adres do korespondencji
.........................................................................................................
fax ................................... e-mail


Podpis:
Rossini
Antonio
24 marca 1995
amerykańskie
Stany Zjednoczone
A.Rossini
mężczyzna

3. Posłuchaj jeszcze raz i zdecyduj, która odpowiedź jest dobra.

0. Antek i Kasia są:
a) w Szkole Języka Polskiego
b) w Centrum Języka i Kultury Polskiej w Świecie UJ
c) w Colegium Novum
1. Centrum organizuje kursy:
a) roczne, semestralne i wakacyjne
b) tylko wakacyjne
c) tylko roczne i semestralne
2. Antek wybiera kurs:
a) wakacyjny
b) roczny intensywny
c) semestralny intensywny
3. W Centrum organizowane są:
a) tylko zajęcia z języka polskiego
b) wykłady z gramatyki
c) lekcje języka polskiego oraz zajęcia z kultury polskiej
4. W Centrum uczą się studenci:
a) z Polski
b) z Europy
c) z całego świata
5. Podczas studiów w Polsce Antek planuje:
a) wynająć mieszkanie
b) mieszkać u koleżanki mamy
c) mieszkać w akademiku
6. Antek musi:
a) napisać test online
b) zdać egzamin z języka polskiego
c) kupić książki i słownik

4. Przeczytaj tekst rozmowy i wpisz formy czasu przyszłego.

Mama:
(tęsknić) za tobą.
Antek: Ja za wami też, ale chyba
(musieć) dużo się uczyć…
Julia: Oczywiście. I nie
(móc) chodzić na imprezy.
Ludwik: I musisz obiecać, że nie
(pić) dużo piwa.
Antek: Obiecuję tato.
(pić) maksymalnie dwa piwa dziennie.
Mama: Oczywiście. Co planujesz, co
(robić) w weekendy?
Antek:
(zwiedzać) Kraków, pojadę do Zakopanego i
(spacerować)
po górach,
(odwiedzać) dziadków i
(spotykać się) z nowymi kolegami.
Julia: I z koleżankami.
Antek: I oczywiście
(podróżować) po Europie.
Julia: A ja
(mieszkać) w twoim pokoju. Mogę?
Antek: Nie możesz! Nie zgadzam się! Masz swój pokój!
Julia: Ty możesz podróżować po Europie, to ja mogę mieszkać w twoim pokoju!
Mama: Spokojnie. Zobaczymy.
Emilka: A
(pisać) do nas maile?
Antek: Oczywiście. I
(rozmawiać) przez Internet.
Emilka: To dobrze. A
(kupować) mi prezenty w każdym kraju?
Antek: Obiecuję. Zawsze
(kupować) coś dla ciebie i dla Julii też.
Julia: No dobrze. To może ja nie
(przeprowadzać się) do twojego pokoju.
Mama: Dobrze. Tylko pamiętaj, że musisz napisać test online!

Sprawdź w słowniku Emilki

tęsknić, obiecać

5. Emilka wspomina wakacje w Polsce. Posłuchaj nagrania i kliknij w miejsca na mapie, o których słyszysz.

Posłuchaj.
Mazury
Warszawa
Sanok
Zielona Góra
Poznań
Gdańsk
Opole
Kielce
Międzyzdroje
Toruń
Wrocław
Łódź
Kraków
Katowice
Białystok

6. Posłuchaj jeszcze raz i zaznacz, jaka była pogoda.

Posłuchaj.
Warszawa -
Mazury -
Gdańsk-
Międzyzdroje -
Zielona Góra -
Poznań -
Toruń -
burza
wiatr
pochmurno
mgła
deszcz
słońce
słońce
Łódź -
Wrocław -
Opole -
Katowice -
Kielce -
Białystok -
Kraków -
Sanok -
pochmurno
słońce
deszcz
słońce
wiatr
słońce
słońce
słońce
Learn Polish
in Krakow!

School of Polish Language and Culture of the Jagiellonian University
close