Smaczne Pomorze!
3. POMORSKIE

Stacja 1. Rano - czas na śniadanie w Sopocie

Mama

Ale tu ładnie.

Ludwik

Tak! O jaki dziwny dom.

Mama

To Krzywy Domek.

Antek

Jak nazywa się ta ulica?

Mama

To ulica Bohaterów Monte Cassino – inaczej Monciak. To bardzo popularne miejsce w Sopocie. A tam jest Opera Leśna. W lecie są festiwale muzyczne i koncerty.

Julia

Mamo jestem głodna.

Mama

Głodna?

Julia

Tak, chce mi się jeść.

Emilka

Ja też jestem głodna.

Mama

Czas na śniadanie.

Ludwik

Może śniadanie na plaży?

Mama

Świetny plan. Idziemy do sklepu kupić coś na śniadanie.

Sprawdź w słowniku Emilki

krzywy, w lecie, głodny, plaża, kupować, coś, lista, zakupy

Rano jemy śniadanie
Po południu jemy obiad
Wieczorem jemy kolację

1. Posłuchaj, powtórz i zapamiętaj.

pieczywo i ciasta
chleb
bułka
pączek
ciasto
drożdżówka
Nabiał
mleko
śmietana
jogurt
masło
ser biały
ser żółty
jajko
Owoce
jabłko
gruszka
banan
pomarańcza
truskawka
malina
winogrona
brzoskwinia
arbuz
Warzywa
pomidor
ogórek
marchewka
sałata
kapusta
papryka
cebula
czosnek
ziemniak
Napoje
woda niegazowana/gazowana
sok pomarańczowy, jabłkowy, pomidorowy
kawa
herbata
Wędliny
szynka
kiełbasa
parówka
Inne
dżem truskawkowy, malinowy, brzoskwiniowy
miód
kawa
herbata
cukier

2. Piknik na sopockim molo.

Mama uczy

W Polsce zawsze mówimy Smacznego przed jedzeniem.

Tata: To co jemy?
Antek: Ja robię
z masłem, serem żółtym, pomidorem i
.
Julia: Ja chcę kanapkę z
, szynką i pomidorem.
Emika: Ja wolę słodkie śniadanie – bułkę z dżemem truskawkowym i
.
Tata: Mama je
z pomidorem, ogórkiem i jajkiem i kanapkę z żółtym serem, a ja bułkę z masłem,
szynką, serem i pomidorem.
Mama: Pijemy herbatę z
i kawę z
.
Antek: Poproszę cukier.
Tata: Proszę.
Julia: Smacznego!
Emilka: Smacznego! Bardzo fajny ten
.
mlekiem
sałatę
piknik
masłem
ogórkiem
bułkę
cytryną
sok

GRAMATYKA

bułka z masłem
herbata z cytryną
kanapka z szynką
z + NARZĘDNIK
jem
piję
lubię + BIERNIK
poproszę

Biernik liczby pojedynczej

Mam starszego brata
Mam nowy komputer
Czytam interesującą książkę
Jem smaczną kanapkę
Piję ciepłe mleko

Po czasownikach takich jak: mieć, lubić, jeść, pić, kupować, czytać, znać, oglądać, prosić, zamawiać, zwiedzać… zawsze używamy form Biernika. W Bierniku w rodzaju męskim są inne końcówki dla rzeczowników ożywionych (np. ludzi, zwierząt) i nieożywionych (rzeczy, zjawisk).
 

BIERNIK L. POJ. / ACCUSATIVE SINGULAR

PRZYMIOTNIK

ADJECTIVE

jakiego? jaki? jaką? jakie?

RZECZOWNIK

NOUN

kogo? co?

[m]  żywotne

 człowiek, mały kot

Mam

 

starszego

małego

brata.

kota.

[m] nieżywotne

 auto, chleb

Jem

Lubię

ciemny

żółty

chleb.

ser.

 

[f]

Piję

Czytam

zieloną

ciekawą

herbatę.

książkę.

 

[n]

Piję

Mam

duże

nowe

piwo.

auto.

Biernik odpowiada na pytania: Kogo? Co?

MIANOWNIK

Kto? Co?

BIERNIK

Kogo? Co?

Kto to jest?

To jest starszy brat.

To jest moja mama.

Co to jest?

To jest mały kot.

 

To jest ciemny chleb.

 

To jest żółty ser.

 

To jest ciekawa książka.

 

To jest zielona herbata i duże piwo.

 

To jest sól.

Kogo masz?

Mam starszego brata.

Mam małą siostrę.

Co masz?

Mam małego kota.

Co jesz?

Jem ciemny chleb i żółty ser.

Co lubisz?

Lubię żółty ser.

Co czytasz?

Czytam ciekawą książkę.

Co pijesz?

Piję zieloną herbatę i duże piwo.

Co kupujesz?

Kupuję sól.

3. Zaznacz słowa, które słyszysz. Jakie to są formy gramatyczne?

Posłuchaj.
0. Oglądam interesujący
.
1. Oni piją
sok.
2. Na śniadanie jem
.
3. Lubię
.
4. On czyta
gazetę.
5. Zamawiamy dużą
.
6. Śpiewamy
piosenkę.
7. Ewa ma
męża.

To są formy

4. Która forma jest dobra?

0. Adam lubi jeść
z serem.
1. Anna je
z ziemniakami.
2. Oni często piją zimne
.
3. Agnieszka zamawia
z makaronem.
4. Piotr pije
z cytryną.
5. Lubię
z czekoladą.
6. Poproszę
z mlekiem.
7. Zawsze piję
z cytryną.

To są formy

5. Która forma jest dobra? Jakie to są formy gramatyczne?

0. Moja mama na śniadanie je makaron z
.
1. Codziennie piję herbatę z
.
2. Proszę kawę z
.
3. Jem kanapkę z
i
.
4. Mam pizzę z
i
.
5. Pijemy colę z
i

To są formy

6. Ćwiczymy biernik. Napisz dobrą formę.

0. Na śniadanie często jem
(kanapka) z serem i ogórkiem.
1. Ona pije
(kawa) z mlekiem.
2. Poproszę kurczaka z
(ryż).
3. Gotuję zupę z
(makaron).
4. Jemy pierogi z
(grzyb).
5. Mam
(mięso) z ziemniakami.
6. Proszę
(białe) wino.
7. Ewa lubi czerwoną
(papryka).

7. Co to jest? Połącz rysunek i nazwę.

nóż
widelec
kubek
talerzyk
łyżka
szklanka

8. Co jest potrzebne, kiedy:

Pijemy herbatę -
Pijemy wodę albo sok -
Jemy kanapkę -
Jemy sałatkę -
Pijemy wino -
Jemy zupę -

Stacja 2 Po południu – idziemy na obiad w Gdańsku

Tata

Mam ochotę na tradycyjne polskie jedzenie – bigos, żurek, pierogi ruskie, a na deser szarlotkę.

Mama

Ja chcę jeść makaron z sosem, lekką sałatkę z pomidorem, ogórkiem i oliwkami.

Emilka

Dla mnie coś dobrego – naleśniki z serem. A na deser ciasto czekoladowe.

Julia

Ja mam ochotę na zupę pomidorową z makaronem i kurczaka z frytkami, a na deser lody owocowe.

Antek

Ja poproszę barszcz z uszkami i kotlet z ziemniakami i surówką, sernik.

1. Mam ochotę na bigos! Posłuchaj i zaznacz, co oni chcą jeść.

Tata
Mama
Emilka
Julia
Antek
Tata –
Mama –
Emilka –
Julia –
Antek –
sernik
sałatka
bigos
lody owocowe
ciasto czekoladowe
pierogi ruskie
barszcz z uszkami
żurek
kurczak z frytkami
kotlet schabowy
naleśniki z serem
zupa pomidorowa
makaron z sosem

2. Co jemy? Wybierz menu, które będzie dobre dla wszystkich.

Sprawdź w słowniku Emilki

bigos, żurek, pierogi, ruskie, szarlotka, naleśniki lody, barszcz, uszka, kotlet, surówka

3. Uzupełnij dialog w restauracji.

Ludwik: Dzień dobry. Czy mają Państwo wolny stolik dla pięciu osób?
Kelner: Tak. Zapraszam.
Ludwik: Dziękuję bardzo.
Kelner: Proszę, karta dla państwa.

Sprawdź w słowniku Emilki

Wolny stolik, karta, do picia, oczywiście, co podać, poleca, smaczne, drugie danie, rachunek, płacić, gotówka, karta, reszta

Mama uczy

W Polsce zazwyczaj zostawiamy napiwek wysokości 10% rachunku, można zostawić go w gotówce lub doliczyć do płatności kartą.

Mama: Dziękuję.
Kelner: Oczywiście. Co podać?
Ludwik: Dla mnie woda niegazowana z lodem i cytryną. Dla żony sok pomarańczowy.
Julia:
Emilka: A ja proszę sok jabłkowy z lodem.
Antek: Dla mnie sok pomarańczowy.
Kelner: Proszę bardzo.
Kate: A co pan poleca?
Kelner: Mamy
, polecam żurek i barszcz czerwony. Bardzo dobre są też
.
Kate: Dobrze. Poprosimy dwa barszcze, jeden żurek i jedną zupę pomidorową.
Kelner:
Julia: Dla mnie kurczak z frytkami i marchewką.
Kate: Dla mnie makaron z sosem pomidorowym i kurczakiem, dla Emilki naleśniki z serem.
Antek: Ja poproszę
z frytkami i surówką.
Ludwik: A dla mnie bigos i pierogi ruskie.
Kelner:
Kate: Tak, dziękujemy, wszystko jest bardzo dobre.
Ludwik:
Kelner: Płacą państwo kartą czy gotówką?
Ludwik:
Kelner: Dobrze. Razem 248 złotych.
Ludwik:
Kelner: Dziękuję bardzo. Do widzenia.
Ludwik:
pierogi i naleśniki
Gotówką.
Ja poproszę wodę gazowaną.
bardzo smaczne zupy
Poprosimy coś do picia.
Co na obiad?
Proszę. Reszta dla pana.
kotlet schabowy
Poprosimy rachunek.
Do widzenia.
Czy obiad jest smaczny?
A na drugie danie?
Posłuchaj i sprawdź.

4. Gdzie jest biernik? Kliknij w formy biernika.

Ludwik:
Dzień
dobry.
Czy
mają
Państwo
wolny
stolik
dla
pięciu
osób?
Kelner:
Tak.
Zapraszam.
Ludwik:
Dziękuję
bardzo.
Kelner:
Proszę,
karta
dla
państwa.
Kate:
Dziękuję.
Poprosimy
coś
do
picia.
Kelner:
Oczywiście.
Co
podać?
Ludwik:
Dla
mnie
woda
niegazowana
z
lodem
i
cytryną.
Dla
żony
sok
pomarańczowy.
Julia:
Ja
poproszę
wodę gazowaną
.
Emilka:
A
ja
proszę
sok jabłkowy
z
lodem.
Antek:
Dla
mnie
sok
pomarańczowy.
Kelner:
Proszę
bardzo.
Co
na
obiad?
Kate:
A
co
pan
poleca?
Kelner:
Mamy
bardzo
smaczne
zupy,
polecam
żurek
i
barszcz czerwony
.
Bardzo
dobre
też
pierogi
i
naleśniki.
Kate:
Dobrze.
Poprosimy
dwa barszcze
,
jeden żurek
i
jedną
zupę
pomidorową.
Kelner:
A
na
drugie
danie?
Julia:
Dla
mnie
kurczak
z
frytkami
i
marchewką.
Kate:
Dla
mnie
makaron
z
sosem
pomidorowym
i
kurczakiem,
dla
Emilki
naleśniki
z
serem.
Antek:
Ja
poproszę
kotlet schabowy
z
frytkami
i
surówką.
Ludwik:
A
dla
mnie
bigos
i
pierogi
ruskie.
Kelner:
Czy
obiad
jest
smaczny?
Kate:
Tak,
dziękujemy,
wszystko
jest
bardzo
dobre.
Ludwik:
Poprosimy
rachunek
.
Kelner:
Płacą
państwo
kartą
czy
gotówką?
Ludwik:
Gotówką.
Kelner:
Dobrze.
Razem
248
złotych.
Ludwik:
Proszę.
Reszta
dla
pana.
Kelner:
Dziękuję
bardzo.
Do
widzenia.
Ludwik:
Do
widzenia.

5. Gdzie jest narzędnik? Kliknij w formy narzędnika.

Ludwik:
Dzień
dobry.
Czy
mają
Państwo
wolny
stolik
dla
pięciu
osób?
Kelner:
Tak.
Zapraszam.
Ludwik:
Dziękuję
bardzo.
Kelner:
Proszę,
karta
dla
państwa.
Kate:
Dziękuję.
Poprosimy
coś
do
picia.
Kelner:
Oczywiście.
Co
podać?
Ludwik:
Dla
mnie
woda
niegazowana
z
lodem
i
cytryną
.
Dla
żony
sok
pomarańczowy.
Julia:
Ja
poproszę
wodę
gazowaną.
Emilka:
A
ja
proszę
sok
jabłkowy
z
lodem
.
Antek:
Dla
mnie
sok
pomarańczowy.
Kelner:
Proszę
bardzo.
Co
na
obiad?
Kate:
A
co
pan
poleca?
Kelner:
Mamy
bardzo
smaczne
zupy,
polecam
żurek
i
barszcz
czerwony.
Bardzo
dobre
też
pierogi
i
naleśniki.
Kate:
Dobrze.
Poprosimy
dwa
barszcze,
jeden
żurek
i
jedną
zupę
pomidorową.
Kelner:
A
na
drugie
danie?
Julia:
Dla
mnie
kurczak
z
frytkami
i
marchewką
.
Kate:
Dla
mnie
makaron
z
sosem pomidorowym
i
kurczakiem
,
dla
Emilki
naleśniki
z
serem
.
Antek:
Ja
poproszę
kotlet
schabowy
z
frytkami
i
surówką
.
Ludwik:
A
dla
mnie
bigos
i
pierogi
ruskie.
Kelner:
Czy
obiad
jest
smaczny?
Kate:
Tak,
dziękujemy,
wszystko
jest
bardzo
dobre.
Ludwik:
Poprosimy
rachunek.
Kelner:
Płacą
państwo
kartą
czy
gotówką
?
Ludwik:
Gotówką
.
Kelner:
Dobrze.
Razem
248
złotych.
Ludwik:
Proszę.
Reszta
dla
pana.
Kelner:
Dziękuję
bardzo.
Do
widzenia.
Ludwik:
Do
widzenia.

6. Ile to kosztuje? Posłuchaj i wpisz brakujące ceny.

Posłuchaj.
GRAND
restauracja
RACHUNEK
Stolik nr 2
15/08/15 godz. 14:38
woda niegazowana z lodem i cytryną -5zł
woda gazowana –
sok jabłkowy z lodem – 5zł
2 x barszcz – 30 zł
Żurek – 15 zł
zupa pomidorowa –
kurczak z frytkami i marchewką – 42 zł
makaron z sosem pomidorowym i kurczakiem – 25 zł
naleśniki z serem –
kotlet schabowy z frytkami i surówką – 37 zł
bigos – 28 zł
pierogi ruskie -

7. Jaki to numer? Dopasuj nazwy do numerów.

  • sześćdziesiąt
  • siedemdziesiąt
  • pięćdziesiąt
  • osiemdziesiąt
  • czterdzieści
  • dziewięćdziesiąt
  • sto
  • trzydzieści
  • dwadzieścia

8. Antek i Julia liczą pieniądze. Kliknij na sumę, którą słyszysz.

Posłuchaj.
55 złotych.
42 złote.
14 złotych.
73 złote.
36 złotych.
62 złote.
24 złote.
82 złote.

9. Która forma jest dobra?

1 – złoty / grosz
2,3,4 – złote / grosze
5, 6, 7,8 … 21 – złotych / groszy
22, 23, 24, 32, 33, 34, 42, 53, 74, 123, 172… - złote / grosze
1. Szynka kosztuje 32
i 31
.
2. To jest rachunek na 138
i 94
.
3. Ona płaci 77
i 55
.
4. On ma tylko 1
i 3
.
5. Potrzebuję 99
i 99
.
6. Pizza kosztuje 54
i 22
.

10. A co na deser? Ułóż tekst w dobrej kolejności.

  • jedzą lody i gofry, piją soki i robią zdjęcia. To naprawdę świetne popołudnie.
  • czekoladowe i sernik. Antek woli lody owocowe albo tort orzechowy. Ludwik chętnie je wszystkie
  • i gofry. Antek i Ludwik kupują lody. Antek je lody czekoladowe, malinowe, waniliowe i orzechowe,
  • a Ludwik cytrynowe, jabłkowe i malinowe. Julia chce gofra z owocami, a Emilka i Kate jedzą
  • gofry z bitą śmietaną i truskawkami. Wszystkim bardzo smakuje deser. Siadają na plaży,
  • słodkie potrawy, a Kate woli sałatkę owocową. Dzisiaj oni idą na spacer koło plaży. Tu popularne są lody
  • Oni bardzo lubią słodycze. We Włoszech zawsze po obiedzie jedzą ciasto albo lody. Julia i Emilka lubią ciasto

11. Zdecyduj, które zdania są prawdziwe, a które fałszywe.

0. Wszyscy bardzo lubią słodkie desery.
1. Od czasu do czasu oni jedzą deser po obiedzie.
2. Antek woli jeść lody owocowe i sałatkę owocową.
3. Tata i syn kupują lody na plaży.
4. Julia je gofra z bitą śmietaną i owocami.
5. Emilka i mama też jedzą gofry.
6. Wszyscy chętnie jedzą deser.
7. Oni jedzą deser w parku.

Stacja 3 Wieczorem - kolacja w Kartuzach

Julia

Kaszuby są naprawdę piękne! Bardzo lubię spacerować nad jeziorem.

Antek

Ja też. Lubię chodzić po lesie.

Emilka

Tak! I zbierać grzyby, a potem je jeść.

Kate

Na Kaszubach popularne są grzyby, ryby i owoce leśne.

Ludwik

O tak, słyszałem, że tutaj jest pyszne jedzenie. Hmmm… chyba znowu jestem głodny.

1. Grzyb, grzyby czy grzybami? Zaznacz słowo, które słyszysz.

Posłuchaj.
1. Lubię zbierać i jeść
.
2. Na Kaszubach często jemy
.
3. W lesie są pyszne
.
4. Na śniadanie zwykle jemy
.
5. Codziennie rano kupuję
.
6. Mama robi bardzo smaczne
.
7. Lubię jeść
z grzybami.
8. Oni jedzą pyszne
.

GRAMATYKA

MIANOWNIK LICZBY MNOGIEJ
RZECZOWNIK

MIANOWNIK LICZBA POJEDYNCZA

MIANOWNIK

LICZBA MNOGA

KOŃCÓWKA

zupa

herbata

cytryna

chleb

sklep

ser

zup-y

herbat-y

cytryn-y

chleb-y

sklep-y

ser-y

–y

Rzeczowniki męskie nieosobowe i żeńskie zakończone w temacie na:

-b, -p, -d, -t, -f, -w, -ch, -ł, -m, -n, -r,-s, -z;

śliwka

bułka

ziemniak

ogórek

pieróg

śliwk-i

bułk-i

ziemniak-i

ogórki

pierog-i

–i

Rzeczowniki męskie nieosobowe i żeńskie zakończone w temacie na:

-k, g

talerz

widelec

kawiarnia

restauracja


talerz - e

widelc -e

kawiarni-e

restauracj-e

–e

Rzeczowniki męskie nieosobowe i żeńskie zakończone w temacie na:

-dzi/-dź, -ci/-ć, , -j, -l, -ni/-ń, -si/-ś, -zi/-ź, -dz , - dż , -c, -cz, -rz, -ż, -sz;

mleko

jajko

śniadanie

mlek-a

jajk-a

śniadani-a

-a

Rzeczowniki rodzaju nijakiego

PRZYMIOTNIK
JAKIE?

[m,f,n]

-e (-ie)
np. czarne (koty), polskie (pierogi),dobre (studentki), wysokie (kobiety), nowe auta

Przymiotniki w rodzaju niemęskoosobowym przyjmują końcówkę –e lub –ie (po spółgłoskach – k i –g) np.: dobre studentki, czarne koty, polskie pierogi, wysokie kobiety. Przymiotniki odpowiadają na pytanie: jakie?

Jakie są te koty? Te koty są czarne.

Jakie są te kobiety? Te kobiety są wysokie.

2. Wpisz dobrą końcówkę.

sos – sos
szynka – szynk
ser – ser
mleko – mlek
woda – wod
dżem – dżem
bułka – bułk
mąka – mąk
kawa – kaw
sok – sok
masło – masł
ryba – ryb

3. Robimy zakupy - wybierz poprawną formę.

Kate i Ludwik idą do sklepu.
Muszą kupić
i
na cały tydzień.
Najpierw kupują
i
.
Potem jeszcze
,
i melony.
Emilka bardzo lubi
i
,
a Antek i Julia
i
,
więc kupują też to. Potem muszą kupić
.
Na zupę kupią:
,
i
, a na kolację:
,
sałatę i
. Na koniec kupują szynkę, ser żółty,
masło i
.

4. Co jem na kolację? Posłuchaj i dopasuj osoby do ich ulubionych potraw.

5. Kulinarny quiz.

0. Czerwone warzywo, dobre do kanapki, zupy lub makaronu -
1. Fioletowy owoc, można zrobić z niego dżem -
2. Alkohol, który robi się z winogron -
3. Do picia - np. z mlekiem i cukrem -
4. Zupa i drugie danie to -
5. Można jeść na miękko, na twardo albo zrobić jajecznicę -
6. Używamy do jedzenia - nóż i -
7. Może być biały albo żółty -
8. Zielone warzywo, dobre na kanapkę i do sałatki
9. Np. łosoś -
10. Jemy nią zupę -
11. Kurczak, kotlet to -
12. Np. barszcz albo żurek -
13. Można dodać do kawy albo pić samo -
14. Pierwszy posiłek w ciągu dnia -
15. Ostatni posiłek w ciągu dnia
16. Może być jabłkowy, pomarańczowy albo bananowy -
17. Słodkie jedzenie po obiedzie -
18. Wygląda jak mała cebula, jest smaczny i zdrowy -
19. Robią go pszczoły, jest słodki, żółty i zdrowy -
20. Biały proszek, który dodajemy, kiedy chcemy, żeby jedzenie lub picie było słodkie -

6. Śniadanie, obiad i kolacja - uzupełnij tekst odpowiednimi słowami.

Codziennie rano Kate robi
śniadanie
dla całej rodziny.
Julia i Antek jedzą
z serem i z szynką i sałatę z
i ogórkami.
Julia pije
z cytryną, a Antek
pomarańczowy.
Emilka je bułkę z
i z dżemem i pije ciepłe
.
Paolo lubi
, kanapkę z szynką. Pije
z mlekiem i wodę.
Kate je ser
z pomidorem i
,
pije sok
i kawę z mlekiem.
Po
oni jedzą obiad. Często jest zupa
z makaronem
albo zupa
z ryżem. Na drugie danie Paolo przygotowuje włoski
albo pizzę,
czasem jedzą
z ziemniakami albo łososia z ryżem i
.
Na deser są
, ciasta albo
. Wieczorem jedzą
.
Antek chętnie je tosty z dżemem albo
.
Julia woli sałatkę owocową i
. Emilka je kanapki z serem albo jajecznicę.
Paolo je makaron z
albo pizzę, a Kate
z pomidorami i mozzarellą.
sosem
sałatkę
miodem
lody
owoce
pomidorowa
biały
makaron
mleko
ogórkiem
kurczaka
pomidorami
kawę
jabłkowy
herbatę
kanapki
ogórkowa
warzywami
masłem
jajecznicę
południu
kolację
jogurt
sok

TO UMIEM!

Komunikacja:Umiem:
opowiadać o tym, co jem na śniadanie, obiad i kolację
zamówić danie w restauracji
poprosić o rachunek
zrobić proste zakupy w sklepie spożywczym
znam polskie pieniądze
Gramatyka:
umiem tworzyć i używać biernika liczby pojedynczej
wiem, kiedy używać narzędnika
umiem tworzyć i używać mianownika liczby mnogiej
Kompetencja kulturowa:Wiem, co to jest:
Sopockie molo
Monciak
Krzywy domek
Port w Gdańsku
Stocznia gdańska
„Solidarność”
Kaszuby
Learn Polish
in Krakow!

School of Polish Language and Culture of the Jagiellonian University
close