Odwiedziny u dziadków!
5. LUBUSKIE

Stacja 1 - Kim jest ciocia Zosia?

Babcia

To wspaniale was widzieć.

Emilka

Też się cieszymy, babciu.

Kate

Świetnie wyglądasz mamo! Ach, dobrze być w domu.

Emilka

W domu?

Kate

Tak, to zawsze jest mój dom, tu mieszkałam z moimi rodzicami – mamą i tatą i rodzeństwem – siostrą i bratem.

Julia

Kto jest na tym zdjęciu?

Kate

Ciocia Zosia i wujek Krzysztof, czyli moja siostra i mój brat.

Dziadek

Po obiedzie pokażę wam album, to zobaczycie mamę, kiedy była mała.

Sprawdź w słowniku Emilki

wspaniale, cieszyć się, wyglądać, pokazać, album, suknia ślubna, oczywiście

Babcia

To moja suknia ślubna, w tym dniu ja dziadek zostaliśmy małżeństwem.

Julia

Małżeństwem? Mężem i żoną, tak?

Babcia

Tak, twój dziadek jest moim mężem już 50 lat.

Emilka

O, a to jesteśmy my! Macie nasze zdjęcie.

Dziadek

Oczywiście, jesteście naszymi kochanymi wnukami.

Emilka

A tu?

Dziadek

To Kasia, córka cioci Zosi.

Emilka

Aha, czyli moja kuzynka.

Dziadek

Tak, a to twój kuzyn Bartek.

1. To jest moja rodzina. Posłuchaj i powtórz.

GRAMATYKA MÓJ, MOJA CZY MOJE?

To jest j tata i moja mama.

To są moje siostry.

To są nasze dzieci.

ja

mój mąż

moja siostra

moje dziecko

ty

twój

twoja

twoje

ona

jej mąż/siostra/dziecko

on

jego

my

nasz

nasza

nasze

wy

wasz

wasza

wasze

oni/one

ich

Zaimki dzierżawcze odmieniają się przez przypadki i przyjmują końcówkę przymiotnika np.: To jest mój brat. On jest moim bratem. Lubię mojego brata.

UWAGA!

O rodzinie mówimy, używając:
Mianownika, np. To jest moja mama, to jest mój brat.
Biernika, np. Mam młodszą siostrę, mam wesołego dziadka.
Narzędnika, np. Ewa jest moją kuzynką, Piotr jest mężem Doroty.
To jest mój mąż. Mam męża. On jest moim mężem.

2. Wpisz poprawną formę (Mianownik, Biernik albo Narzędnik)

0. Ola jest
Tomka. (młodsza siostra)
1. Mam
(brat) i
(siostra).
2. To jest
(moja ciocia), a to
(moja kuzynka).
3. Piotrek ma
(żona) i
(syn).
4. Anna jest
(moja babcia) to znaczy
(mama) mojego taty.
5. Kasia i Michał są
(rodzeństwo).
6. Adam jest
(mój mąż), a Ada
(moja córka).
7. To jest
(mój dziadek), a ja jestem jego
(wnuk).
8. Ania ma
(starsza siostra) i
(młodszy brat).
9. Asia i Ewa są
(moje kuzynki-plural).
10. Agata i Karol są
(małżeństwo).

3. Uzupełnij brakujące słowa.

Sprawdź w słowniku Emilki

urodził się, niedaleko

Mam na imię Emilia i mam 11 lat. Moja
mama
, Kate, ma 46 lat, jest ładna, wesoła i
.
Interesuje się kulturą, sztuką i architekturą. Lubi gotować. Jest Polką. Mój
ma na imię Ludwik
i ma 50 lat, urodził się we Włoszech. Tata jest
, przystojny i szczupły. Lubi uprawiać
.
Mam też
– brata i siostrę. Antek jest moim starszym
, ma 19 lat i już nie chodzi do
szkoły. On chce być
, ale teraz planuje podróżować po Europie. Jest wysoki, przystojny i wesoły.
uprawiać sport, interesuje się sztuką. Julia jest moją
siostrą, ma 16 lat i jest uczennicą.
Jest ładna, szczupła i inteligentna.
psychologią i bardzo lubi robić
.
Teraz jesteśmy u
mojej mamy. Babcia Aniela ma 78 lat i jest wesoła i energiczna. Bardzo lubi gotować
i czytać
. Dziadek Henio ma 82 lata.
gra w karty, ogląda telewizję i czyta gazety.
Niedaleko babci i dziadka mieszka ciocia Zosia z
i dziećmi. Agata jest moją
,
a Wojtek kuzynem. Bardzo ich
.
starszą
sport
wysoki
rodziców
rodzeństwo
tata
Lubi
lubię
Często
szczupła
mężem
kuzynką
Interesuje się
książki
bratem
studentem
zdjęcia
Posłuchaj i sprawdź.

4. Zdecyduj, które zdania są prawdziwe, a które fałszywe.

Mam na imię Emilia i mam 11 lat. Moja mama , Kate, ma 46 lat, jest ładna, wesoła i szczupła . Interesuje się kulturą, sztuką i architekturą. Lubi gotować. Jest Polką. Mój tata ma na imię Ludwik i ma 50 lat, urodził się we Włoszech. Tata jest wysoki, przystojny i szczupły. Lubi uprawiać sport. Mam też rodzeństwo – brata i siostrę. Antek jest moim starszym bratem, ma 19 lat i już nie chodzi do szkoły. On chce być studentem , ale teraz planuje podróżować po Europie. Jest wysoki, przystojny i wesoły. Lubi uprawiać sport, interesuje się sztuką. Julia jest moją starszą siostrą, ma 16 lat i jest uczennicą. Jest ładna, szczupła i inteligentna. Interesuje się psychologią i bardzo lubi robić zdjęcia . Teraz jesteśmy u rodziców mojej mamy. Babcia Aniela ma 78 lat i jest wesoła i energiczna. Bardzo lubi gotować i czytać książki. Dziadek Henio ma 82 lata. Często gra w karty, ogląda telewizję i czyta gazety. Niedaleko babci i dziadka mieszka ciocia Zosia z mężem i dziećmi. Agata jest moją kuzynką, a Wojtek kuzynem. Bardzo ich lubię.
0. Emilia ma 11 lat –
1. Kate i Ludwik są rodzicami Emilki.
2. Tata Emilki jest Polakiem.
3. Emilka ma młodszą siostrę i starszego brata.
4. Antek jest studentem.
5. Julia lubi robić zdjęcia.
6. Babcia Aniela jest mamą Kate.
7. Dziadek Emilki rzadko czyta gazety.
8. Ciocia Zosia ma syna i córkę.

GRAMATYKA. Ile masz lat?

1 rok
2, 3, 4 lata
5, 6, 7 – 21 lat
22, 23, 24 lata
32, 43, 54 lata
65, 76, 89 lat
Zasada lat/lata taka sama jak złote/złotych.

5. Wybierz dobrą odpowiedź.

Emilia ma 11
.
Moja mama ma 46
.
Ludwik ma 50
.
Mój brat ma 19
.
Moja siostra Julia ma 16
.
Babcia Aniela ma 78
.
Dziadek Henio ma 82
.

6. Wpisz dobre słowa.

0. Matka i ojciec to
1. Ojciec ojca to
2. Syn i córka to
3. Brat i ...
4. Siostra matki/ojca to
5. Siostra i ...
6. Siostra i brat to
7. Mama i ...
8. Matka matki to
9. Tata i ...

Stacja 2 - Mamo, jesteś Polką czy Amerykanką?

1. Posłuchaj, przeczytaj i uzupełnij.

Emilka

Mamo, babcia i dziadek są
, prawda?

Kate

Tak, urodzili się i mieszkają w Polsce, więc są
.

Emilka

Ja, Julia i Antek urodziliśmy się w Ameryce, więc jesteśmy…

Kate

, ty jesteś
, a Antek
.

Emilka

Aha… A Ty? Jesteś
czy
?

Kate

Ja jestem
, bo urodziłam się w Polsce, ale mam też amerykańskie obywatelstwo.

Emilka

Więc jesteś
i
, a tatuś
i…

Kate

… i
, bo urodził się we Włoszech.

Emilka

To skomplikowane.

Julia

Trochę tak, ale w mojej klasie jest dużo dzieci, które są innej narodowości.

Emilka

W mojej chyba też… chodź, włączymy komputer i sprawdzimy.

Julia

Zobacz, Charlotta jest z Francji, jest
, a Fernando jest z Hiszpanii.

Emilka

Czyli jest
. A Stephen jest
, tak?

Julia

Tak, zobacz, tu jest niemiecka flaga.

Emilka

To naprawdę bardzo interesujące.

2. Polka czy Amerykanka? Uzupełnij tabelę.

Flaga

Kraj

Mężczyzna

Kobieta

Jaki?

Polska

Polka

Polak

polski

Ameryka

Amerykanka

Francuz

francuski

Niemcy

niemiecki

Anglia

Anglik

Angielka

angielski

Włochy

Włoszka

Hiszpania

hiszpański

Australia

Australijka

Brazylijczyk

brazylijski

Rosja

Rosjanka

Brazylia
Francuzka
australijski
Włoch
Australijczyk
Brazylijka
Francja
Hiszpan
rosyjski
Niemiec
Rosjanin
Niemka
Hiszpanka
włoski
Amerykanin
amerykański

3. Kim oni są? Podpisz ilustracje.

4. Posłuchaj i sprawdź.

Antek

Zobaczcie, to są sąsiedzi Polski.

Emilka

Sąsiedzi?

Julia

To znaczy kraje, które są obok Polski.

Emilka

Aha.. Ten kraj to Czechy, chłopiec, który mieszka tutaj jest
, tak?

Julia

Tak, a dziewczynka Czeszką. Tutaj są Niemcy, tu mieszka Niemiec i
.

Antek

A na wschodzie jest Rosja, mieszka tam
i Rosjanka,
Litwa - Litwin i
, Białoruś -
i Białorusinka
i Ukraina - Ukrainiec i
.

Emilka

I jeszcze Słowacja na południu, tam mieszka
i Słowaczka.

Babcia

Świetnie, znacie już wszystkich naszych sąsiadów.
Białorusin
Czechem
Niemka
Litwinka
Słowak
Rosjanin
Ukrainka

Stacja 3 - Kiedy to było?

1. Poukładaj zdjęcia w albumie.

2. Przeczytaj dialog i wykonaj ćwiczenie.

Emilka: Co to za dziewczynka, babciu?
Babcia: To twoja mama, kiedy miała pięć lat.
Julia: Ale śmiesznie wyglądała … i miała taką ładną sukienkę.
Kate: Pamiętam z ciocią Zosią miałyśmy takie same sukienki, były piękne i kolorowe, a my chciałyśmy je nosić cały czas.

Sprawdź w słowniku Emilki

śmiesznie, wyglądać, wycieczka, wtedy, rzeka, spływ kajakowy, płynąć, noc, winnica, zbierać, wakacje, aparat fotograficzny, szaleć, bawić, pokazać

Dziadek: A tu wasza mama z siostrą i bratem na wycieczce rowerowej.
Kate: Bardzo długo jechaliśmy wtedy. A na końcu pływaliśmy w rzece i jedliśmy jabłka.
Antek: A tu? To też w rzece?
Babcia: Tak, to spływ kajakowy. Płynęliśmy całą rodziną.
Kate: Pamiętam, że miałam wtedy 14 lat i było bardzo fajnie, choć do domu wracaliśmy w nocy.
Emilka: A na tym zdjęciu jesz winogrona…
Kate: Tak, wtedy razem z Zosią pracowałyśmy w winnicy i zbierałyśmy winogrona. Pod koniec
wakacji kupiłam sobie pierwszy aparat fotograficzny i potem cały czas robiłam zdjęcia.
Antek: Julia ma to chyba po tobie.
(wszyscy się śmieją)
Babcia: A tu wasza mama szaleje na koncercie Urszuli Dudziak.
Kate: To zdjęcie zrobiła babcia, bo też była na tym koncercie i też świetnie się bawiła.
(śmiech)
Dziadek: A tutaj wszyscy zbieramy grzyby.
Kate: O tak, dziadek budził nas wcześnie rano i jechaliśmy na grzyby, a potem babcia robiła pyszną zupę
i jajecznicę.
Julia: Ja też chciałabym zbierać grzyby.
Antek: A ja płynąć kajakiem.
Dziadek: Bardzo chętnie pokażemy wam wszystkie te atrakcje.
(śmieją się).
0. Rodzina:
.
1. Kate i Zosia miały:
2. Kate jechała na wycieczkę rowerową:
.
3. Na koniec wycieczki:
.
4. Kate i Zosia razem zbierały:
.
5. Pod koniec wakacji Kate kupiła nowy:
.
6. Zdjęcie na koncercie zrobiła:
.
7. Grzyby zbierali:
.
8. Babcia gotowała z grzybami:
.

GRAMATYKA CZAS PRZESZŁY

Słowa, które sugerują użycie czasu przeszłego:
wczoraj, przedwczoraj, w zeszłym tygodniu,
w zeszłym miesiącu, w zeszłym roku, tydzień temu, miesiąc temu, rok temu

Sprawdź w słowniku Emilki

wczoraj, przedwczoraj, w zeszłym tygodniu, w zeszłym miesiącu, w zeszłym roku, tydzień temu, miesiąc temu, rok temu,

Czas przeszły w języku polskim tworzymy od tematu bezokolicznika (w aspekcie dokonanym lub niedokonanym) przez dodanie następujących końcówek.                     
 

Liczba pojedyncza

 

Czas teraźniejszy

Czas przeszły

   

Rodzaj męski

Rodzaj żeński

Rodzaj nijaki

bezokolicznik

mieszkać

     

ja

mieszkam

mieszka-łem

mieszka-łam

- - -

ty

mieszkasz

mieszka-łeś

mieszka-łaś

- - -

on/ona/ono

mieszka

mieszka-ł

mieszka-ła

mieszka-ło


 

Liczba mnoga

 

Czas teraźniejszy

Czas przeszły

   

Rodzaj męskoosobowy

Rodzaj niemęskoosobowy

bezokolicznik

mieszkać

   

my

mieszkamy

mieszka-liśmy

mieszka-łyśmy

wy

mieszkacie

mieszka-liście

mieszka-łyście

oni/one

mieszkają

mieszka-li

mieszka-ły

 

UWAGA!

Rodzaj męskoosobowy = tylko osoby rodzaju męskiego (np. Piotr, brat, ojciec, profesor, student).

Rodzaj niemęskoosobowy = osoby rodzaju żeńskiego i nijakiego (np. Ewa, żona, nauczycielka, studentka, dziecko) , zwierzęta i rzeczy rodzaju męskiego, żeńskiego i nijakiego (np. kot, pies, kubek, herbata, mleko).

UWAGA!

Niektóre czasowniki odmieniają się nieregularnie np.: mieć, jeść, iść.

MIEĆ

Liczba pojedyncza

 

Czas teraźniejszy

Czas przeszły

   

Rodzaj męski

Rodzaj żeński

Rodzaj nijaki

bezokolicznik

mieć

     

ja

mam

mia-łem

mia-łam

- - -

ty

masz

mia-łeś

mia-łaś

- - -

on/ona/ono

ma

mia

mia-ła

mia-ło

 

Liczba mnoga

 

Czas teraźniejszy

Czas przeszły

   

Rodzaj męskoosobowy

Rodzaj niemęskoosobowy

bezokolicznik

mieć

   

my

mamy

mie-liśmy

mia-łyśmy

wy

macie

mie-liście

mia-łyście

oni/one

mają

mie-li

mia-ły

 

JEŚĆ

Liczba pojedyncza

 

Czas teraźniejszy

Czas przeszły

   

Rodzaj męski

Rodzaj żeński

Rodzaj nijaki

bezokolicznik

jeść

     

ja

jem

jad-łem

jad-łam

- - -

ty

jesz

jad-łeś

jad-łaś

- - -

on/ona/ono

je

jad

jad-ła

jad-ło

 

Liczba mnoga

 

Czas teraźniejszy

Czas przeszły

   

Rodzaj męskoosobowy

Rodzaj niemęskoosobowy

bezokolicznik

jeść

   

my

jemy

jed-liśmy

jad-łyśmy

wy

jecie

jed-liście

jad-łyście

oni/one

jedzą

jed-li

jad-ły

 

IŚĆ

Liczba pojedyncza

 

Czas teraźniejszy

Czas przeszły

   

Rodzaj męski

Rodzaj żeński

Rodzaj nijaki

bezokolicznik

iść

     

Ja

idę

szed-łem

sz-łam

- - -

ty

idziesz

szed-łeś

sz-łaś

- - -

on/ona/ono

idzie

szed

sz-ła

sz-ło

 

Liczba mnoga

 

Czas teraźniejszy

Czas przeszły

   

Rodzaj męskoosobowy

Rodzaj niemęskoosobowy

bezokolicznik

iść

   

my

idziemy

sz-liśmy

sz-łyśmy

wy

idziecie

sz-liście

sz-łyście

oni/one

idą

sz-li

sz-ły

3. Zaznacz formy czasu przeszłego.

Emilka:
Co
to
za
dziewczynka,
babciu?
Babcia:
To
twoja
mama,
kiedy
miała
pięć
lat.
Julia:
Ale
śmiesznie
wyglądała
i
miała
taką
ładną
sukienkę.
Kate:
Pamiętam,
że
z
ciocią
Zosią
miałyśmy
takie
same
sukienki,
były
piękne
i
kolorowe,
a
my
chciałyśmy
je
nosić
cały
czas.
Dziadek:
A
tu
wasza
mama
z
siostrą
i
bratem
na
wycieczce
rowerowej.
Kate:
Bardzo
długo
jechaliśmy
wtedy.
A
na
końcu
pływaliśmy
w
rzece
i
jedliśmy
jabłka.
Antek:
A
tu?
To
też
w
rzece?
Babcia:
Tak,
to
spływ
kajakowy.
Płynęliśmy
całą
rodziną.
Kate:
Pamiętam,
że
miałam
wtedy
14
lat
i
było
bardzo
fajnie,
choć
do
domu
wracaliśmy
w
nocy.
Emilka:
A
na
tym
zdjęciu
jesz
winogrona…
Kate:
Tak,
wtedy
razem
z
Zosią
pracowałyśmy
w
winnicy
i
zbierałyśmy
winogrona.
Pod
koniec
wakacji
kupiłam
sobie
pierwszy
aparat
fotograficzny
i
potem
cały
czas
robiłam
zdjęcia.
Antek:
Julia
ma
to
chyba
po
tobie.
(wszyscy
się
śmieją)
Babcia:
A
tu
wasza
mama
szaleje
na
koncercie
Urszuli
Dudziak.
Kate:
To
zdjęcie
zrobiła
babcia,
bo
też
była
na
tym
koncercie
i
też
świetnie
się
bawiła
.
(śmiech)
Dziadek:
A
tutaj
wszyscy
zbieramy
grzyby.
Kate:
O
tak,
dziadek
budził
nas
wcześnie
rano
i
jechaliśmy
na
grzyby,
a
potem
babcia
robiła
pyszną
zupę
i
jajecznicę.
Julia:
Ja
też
chciałabym
zbierać
grzyby.
Antek:
A
ja
płynąć
kajakiem.
Dziadek:
Bardzo
chętnie
pokażemy
wam
wszystkie
te
atrakcje.
(śmieją
się).

4. Która forma jest dobra?

0. Wczoraj Ewa
na basenie.
1. W zeszłym tygodniu Ania i Piotr
interesujący film.
2. Dwa dni temu (wy)
pociągiem do Gdańska.
3. Tomek
wczoraj wieczorem w parku.
4. Ja i Agata
przedwczoraj na spacer.
5. Dzieci
na gitarze cały dzień.
6. Adam i Piotr
smaczną kolację wczoraj wieczorem.
7. Moja mama
w Krakowie.
8. Ja i moje koleżanki
po Europie.
9. Na studiach oni rzadko
się do rana.
10. Całe wakacje Paweł
w restauracji.

5. Dopasuj odpowiedź.

A. Julia
Julia miała bardzo pracowity tydzień w szkole. Codziennie rano
wstawała
wcześnie,
szybko
śniadanie i
autobusem do szkoły. W szkole dużo
się
, a na przerwach
z koleżankami. Po lekcjach Julia
i jej koleżanki
razem na obiad, a potem razem
w bibliotece.
We wtorek i czwartek Julia, jej siostra i brat,
razem na basen
i tam
dwie godziny. W poniedziałek i piątek Julia
z mamą
na rowerze w parku, a potem
zakupy.
Codziennie wieczorem Julia i Antek
kolację dla całej rodziny.
W nocy Julia jeszcze
książki i
muzyki,
a potem
prysznic. Codziennie
spać bardzo późno.
Dobrze, że teraz są wakacje i może relaksować się i odpoczywać.
chodziła
czytała
jechała
pływali
jechali
jadła
rozmawiała
słuchała
gotowali
jeździły
brała
uczyły się
szły
robiły
uczyła
B. Antek
W zeszłym tygodniu Antek nie
miał
dużo pracy. Codziennie
do południa,
potem
śniadanie,
telewizję i
się.
Po południu
na kawę z kolegami. Razem
,
muzyki
i
obiad. Potem Antek
na rowerze po parku albo
z psem.
Wieczorem
Julii robić kolację. Cała rodzina
kolację na tarasie,
a potem Antek albo
przez telefon, albo
po Internecie.
O północy
prysznic i szedł spać.
szedł
spał
jeździł
surfował
oglądał
rozmawiali
spacerował
ubierał
jadł
rozmawiał
jedli
jadła
pomagał
brał
słuchali

6. Wpisz dobrą formę.

Rodzina Rossini
(spędzić) wspaniały tydzień u babci i dziadka.
Codziennie babcia
(robić) im smaczne śniadania i
(opowiadać)
interesujące historie z życia ich mamy. Potem dziadek, Emilka, Julia i Antek
(oni, chodzić)
na spacery albo
(pływać) w jeziorze,
a mama i babcia
(one, gotować) obiad. Tata w tym czasie
(jeździć)
na zakupy. Po południu wszyscy
(oni, spotykać się)
na obiedzie, a potem babcia i dziadek
(oni, odpoczywać), a dzieci z rodzicami
(one, jechać) na wycieczkę.
(oni,widzieć) wiele interesujących
miejsc – Park Mużakowski, Opactwo Cystersów w Paradyżu, Figurę Chrystusa Króla w Świebodzinie.
(oni, zwiedzić) też lubuskie winnice. Wieczorem, po kolacji wszyscy dużo
(oni, rozmawiać), babcia
(pokazywać) stare zdjęcia,
a dziadek
(grać) na gitarze i
(śpiewać)
ulubione piosenki Kate z dzieciństwa.
Posłuchaj i sprawdź

7. Przeczytaj tekst i zdecyduj, które zdania są prawdziwe, a które fałszywe.

Rodzina Rossini spędziła wspaniały tydzień u babci i dziadka. Codziennie babcia robiła im smaczne śniadania i opowiadała interesujące historie z życia ich mamy. Potem dziadek, Emilka, Julia i Antek chodzili na spacery albo pływali w jeziorze, a mama i babcia gotowały obiad. Tata w tym czasie jeździł na zakupy. Po południu wszyscy spotykali się na obiedzie, a potem babcia i dziadek odpoczywali, a dzieci z rodzicami jechały na wycieczkę. Widzieli wiele interesujących miejsc – Park Mużakowski, Opactwo Cystersów w Paradyżu, Figurę Chrystusa Króla w Świebodzinie. Zwiedzili też lubuskie winnice. Wieczorem, po kolacji wszyscy dużo rozmawiali , babcia pokazywała stare zdjęcia, a dziadek grał na gitarze i śpiewał ulubione piosenki Kate z dzieciństwa.
0. Rodzina Rossini była u dziadków przez tydzień.
1. Mama i babcia codziennie rano robiły śniadanie.
2. Dzieci i dziadek spacerowali albo pływali w jeziorze.
3. Tata odpoczywał po śniadaniu.
4. W południe wszyscy jedli obiad.
5. Po obiedzie Kate, Ludwik, Antek, Julia i Emilka jeździli na różne wycieczki.
6. Dzieci, tak jak kiedyś Kate, pracowały w winnicy.
7. Wieczorem wszyscy oglądali stare zdjęcia.
8. Kate grała na gitarze i śpiewała swoje ulubione piosenki.

TO UMIEM!

Komunikacja:
umiem mówić o mojej rodzinie
znam nazwy członków rodziny
znam różne narodowości
umiem powiedzieć ile mam lat i ile lat mają osoby z mojej rodziny
umiem mówić o przeszłości
rozumiem, kiedy ktoś opowiada o swojej rodzinie
rozumiem, kiedy ktoś mówi o przeszłości
Gramatyka:
znam zasadę lat/lata
wiem, jak mówić o narodowościach
znam zasady mówienia o rodzinie (wiem, że można w tym celu użyć Mianownika, Biernika lub Narzędnika)
znam zasady tworzenia czasu przeszłego
umiem tworzyć czas przeszły od czasowników regularnych
znam odmianę w czasie przeszłym czasownika iść
Kompetencja kulturowa:Wiem, co to jest:
Paradyż
Park Mużakowski
Figura Chrystusa w Świebodzinie
Lubuskie winnice
Spływy kajakowe
Learn Polish
in Krakow!

School of Polish Language and Culture of the Jagiellonian University
close