wspaniale, cieszyć się, wyglądać, pokazać, album, suknia ślubna, oczywiście
To jest mój tata i moja mama.
To są moje siostry.
To są nasze dzieci.
ja |
mój mąż |
moja siostra |
moje dziecko |
ty |
twój |
twoja |
twoje |
ona |
jej mąż/siostra/dziecko |
||
on |
jego |
||
my |
nasz |
nasza |
nasze |
wy |
wasz |
wasza |
wasze |
oni/one |
ich |
Zaimki dzierżawcze odmieniają się przez przypadki i przyjmują końcówkę przymiotnika np.: To jest mój brat. On jest moim bratem. Lubię mojego brata.
urodził się, niedaleko
1 rok |
2, 3, 4 lata |
5, 6, 7 – 21 lat |
22, 23, 24 lata |
32, 43, 54 lata |
65, 76, 89 lat |
Zasada lat/lata taka sama jak złote/złotych. |
Flaga |
Kraj |
Mężczyzna |
Kobieta |
Jaki? |
Polska |
Polka |
Polak |
polski |
|
Ameryka |
|
Amerykanka |
|
|
|
Francuz |
|
francuski |
|
Niemcy |
|
|
niemiecki |
|
Anglia |
Anglik |
Angielka |
angielski |
|
Włochy |
|
Włoszka |
|
|
Hiszpania |
|
|
hiszpański |
|
Australia |
|
Australijka |
|
|
|
Brazylijczyk |
|
brazylijski |
|
Rosja |
|
Rosjanka |
|
śmiesznie, wyglądać, wycieczka, wtedy, rzeka, spływ kajakowy, płynąć, noc, winnica, zbierać, wakacje, aparat fotograficzny, szaleć, bawić, pokazać
wczoraj, przedwczoraj, w zeszłym tygodniu, w zeszłym miesiącu, w zeszłym roku, tydzień temu, miesiąc temu, rok temu,
Czas przeszły w języku polskim tworzymy od tematu bezokolicznika (w aspekcie dokonanym lub
niedokonanym) przez dodanie następujących końcówek.
Liczba pojedyncza |
||||
Czas teraźniejszy |
Czas przeszły |
|||
Rodzaj męski |
Rodzaj żeński |
Rodzaj nijaki |
||
bezokolicznik |
mieszka |
|||
ja |
mieszkam |
mieszka-łem |
mieszka-łam |
- - - |
ty |
mieszkasz |
mieszka-łeś |
mieszka-łaś |
- - - |
on/ona/ono |
mieszka |
mieszka-ł |
mieszka-ła |
mieszka-ło |
Liczba mnoga |
|||
Czas teraźniejszy |
Czas przeszły |
||
Rodzaj męskoosobowy |
Rodzaj niemęskoosobowy |
||
bezokolicznik |
mieszka |
||
my |
mieszkamy |
mieszka-liśmy |
mieszka-łyśmy |
wy |
mieszkacie |
mieszka-liście |
mieszka-łyście |
oni/one |
mieszkają |
mieszka-li |
mieszka-ły |
UWAGA!
Rodzaj męskoosobowy = tylko osoby rodzaju męskiego (np. Piotr, brat, ojciec, profesor, student).
Rodzaj niemęskoosobowy = osoby rodzaju żeńskiego i nijakiego (np. Ewa, żona, nauczycielka, studentka, dziecko) , zwierzęta i rzeczy rodzaju męskiego, żeńskiego i nijakiego (np. kot, pies, kubek, herbata, mleko).
UWAGA!
Niektóre czasowniki odmieniają się nieregularnie np.: mieć, jeść, iść.
MIEĆ
Liczba pojedyncza |
||||
Czas teraźniejszy |
Czas przeszły |
|||
Rodzaj męski |
Rodzaj żeński |
Rodzaj nijaki |
||
bezokolicznik |
mieć |
|||
ja |
mam |
mia-łem |
mia-łam |
- - - |
ty |
masz |
mia-łeś |
mia-łaś |
- - - |
on/ona/ono |
ma |
mia-ł |
mia-ła |
mia-ło |
Liczba mnoga |
|||
Czas teraźniejszy |
Czas przeszły |
||
Rodzaj męskoosobowy |
Rodzaj niemęskoosobowy |
||
bezokolicznik |
mieć |
||
my |
mamy |
mie-liśmy |
mia-łyśmy |
wy |
macie |
mie-liście |
mia-łyście |
oni/one |
mają |
mie-li |
mia-ły |
JEŚĆ
Liczba pojedyncza |
||||
Czas teraźniejszy |
Czas przeszły |
|||
Rodzaj męski |
Rodzaj żeński |
Rodzaj nijaki |
||
bezokolicznik |
jeść |
|||
ja |
jem |
jad-łem |
jad-łam |
- - - |
ty |
jesz |
jad-łeś |
jad-łaś |
- - - |
on/ona/ono |
je |
jad-ł |
jad-ła |
jad-ło |
Liczba mnoga |
|||
Czas teraźniejszy |
Czas przeszły |
||
Rodzaj męskoosobowy |
Rodzaj niemęskoosobowy |
||
bezokolicznik |
jeść |
||
my |
jemy |
jed-liśmy |
jad-łyśmy |
wy |
jecie |
jed-liście |
jad-łyście |
oni/one |
jedzą |
jed-li |
jad-ły |
IŚĆ
Liczba pojedyncza |
||||
Czas teraźniejszy |
Czas przeszły |
|||
Rodzaj męski |
Rodzaj żeński |
Rodzaj nijaki |
||
bezokolicznik |
iść |
|||
Ja |
idę |
szed-łem |
sz-łam |
- - - |
ty |
idziesz |
szed-łeś |
sz-łaś |
- - - |
on/ona/ono |
idzie |
szed-ł |
sz-ła |
sz-ło |
Liczba mnoga |
|||
Czas teraźniejszy |
Czas przeszły |
||
Rodzaj męskoosobowy |
Rodzaj niemęskoosobowy |
||
bezokolicznik |
iść |
||
my |
idziemy |
sz-liśmy |
sz-łyśmy |
wy |
idziecie |
sz-liście |
sz-łyście |
oni/one |
idą |
sz-li |
sz-ły |
Komunikacja: | |||
---|---|---|---|
umiem mówić o mojej rodzinie | |||
znam nazwy członków rodziny | |||
znam różne narodowości | |||
umiem powiedzieć ile mam lat i ile lat mają osoby z mojej rodziny | |||
umiem mówić o przeszłości | |||
rozumiem, kiedy ktoś opowiada o swojej rodzinie | |||
rozumiem, kiedy ktoś mówi o przeszłości | |||
Gramatyka: | |||
znam zasadę lat/lata | |||
wiem, jak mówić o narodowościach | |||
znam zasady mówienia o rodzinie (wiem, że można w tym celu użyć Mianownika, Biernika lub Narzędnika) | |||
znam zasady tworzenia czasu przeszłego | |||
umiem tworzyć czas przeszły od czasowników regularnych | |||
znam odmianę w czasie przeszłym czasownika iść | |||
Kompetencja kulturowa: | Wiem, co to jest: | ||
Paradyż | |||
Park Mużakowski | |||
Figura Chrystusa w Świebodzinie | |||
Lubuskie winnice | |||
Spływy kajakowe |