numer |
liczebnik główny |
liczebnik porządkowy |
||
rodzaj żeński, np. klasa, godzina |
rodzaj męski, np. dzień, rok |
rodzaj nijaki, np. piętro, ćwiczenie |
||
1. |
jeden |
pierwsza |
pierwszy |
pierwsze |
2. |
dwa |
druga |
drugi |
drugie |
3. |
trzy |
trzeci |
||
4. |
cztery |
czwarta |
||
5. |
pięć |
piąte |
||
6. |
szósta |
|||
7. |
siódme |
|||
8. |
osiem |
ósma |
||
9. |
dziewięć |
dziewiąty |
||
10. |
dziesięć |
dziesiąty |
numer |
liczebnik główny |
liczebnik porządkowy |
||
rodzaj żeński, np. klasa, godzina |
rodzaj męski, np. dzień, rok |
rodzaj nijaki, np. piętro, ćwiczenie |
||
11. |
jedenaście |
jedenasta |
||
12. |
dwanaście |
dwunasty |
||
13. |
trzynaście |
trzynasty |
||
14. |
czternasta |
czternaste |
||
15. |
piętnaście |
piętnasta |
||
16. |
szesnasta |
szesnaste |
||
17. |
siedemnasta |
siedemnaste |
||
18. |
osiemnaście |
osiemnasty |
||
19. |
dziewiętnaście |
dziewiętnasty |
||
20. |
dwudziesta |
dwudzieste |
numer |
liczebnik główny |
liczebnik porządkowy |
||
rodzaj żeński, np. klasa, godzina |
rodzaj męski, np. dzień, rok |
rodzaj nijaki, np. piętro, ćwiczenie |
||
21. |
dwudziesta pierwsza |
dwudzieste pierwsze |
||
22. |
dwudziesta druga |
dwudziesty drugi |
||
30. |
trzydzieści |
trzydziesta |
||
40. |
czterdziesty |
czterdzieste |
||
50. |
pięćdziesiąt |
pięćdziesiąte |
||
60. |
sześćdziesiąta |
sześćdziesiąty |
||
70. |
siedemdziesiąty |
siedemdziesiąte |
||
80. |
osiemdziesiąty |
osiemdziesiąte |
||
90. |
dziewięćdziesiąty |
dziewięćdziesiąte |
||
100. |
setna |
|||
101. |
sto jeden |
sto pierwszy |
Na pytanie "ile" odpowiadamy liczebnikiem głównym. Np.
Ile masz lat? Mam jedenaście lat.
Ile tu jest domów? Tu jest pięć domów.
Na pytanie "który?" "która?" "które?" odpowiadamy liczebnikiem porządkowym. Np.
Która to jest klasa? To jest klasa szósta.
Która jest godzina? Jest czwarta.
Który to jest dzień? To jest pierwszy dzień.
Który raz jesteś w Polsce? - Drugi.
Które to jest piętro? To jest drugie piętro.
Które ćwiczenie robisz? Siódme.
Liczebnik porządkowy ma taki sam rodzaj, jak obiekt, którego dotyczy (szósta klasa, pierwszy
dzień, drugie piętro).
szybko, trudne
chyba, dziennie, nauki przyrodnicze, sztuka, wszystko
wychowanie fizyczne = wuef, sport
matematyka = matma, majca
język polski = polak, polski
geografia = gegra
język angielski = angielski, anglik
PLAN LEKCJI | |||||
---|---|---|---|---|---|
która lekcja? |
poniedziałek |
wtorek |
środa |
czwartek |
piątek |
pierwsza |
informatyka | matematyka | plastyka | język niemiecki | wychowanie fizyczne |
druga |
informatyka | muzyka | język angielski | historia | język polski |
trzecia |
język angielski | język polski | matematyka | język polski | język polski |
czwarta |
historia | język polski | matematyka | kultura | język angielski |
piąta |
język niemiecki | wychowanie fizyczne | geografia | matematyka | etyka |
szósta |
wychowanie fizyczne | chemia | religia | ||
siódma |
religia |
DOPEŁNIACZ LICZBA POJEDYNCZA |
|||
PRZYMIOTNIK jakiego? jakiej? jakiego? |
RZECZOWNIK kogo? czego? |
||
[m] żywotny |
Nie lubię Nie chcę |
mojego czarnego polskiego |
brata. kota. |
[m] nieżywotny |
Nie lubię Nie chcę |
ciemnego zimnego polskiego |
chleba. soku. |
[f] |
Nie lubię Nie chcę |
zielonej starej polskiej |
herbaty. książki. |
[n] |
Nie lubię Nie chcę |
jasnego nowego polskiego |
piwa. auta. |
Dopełniacz odpowiada na pytania: kogo? czego?
Podstawową funkcją dopełniacza jest negacja biernika.
BIERNIK kogo? co? |
DOPEŁNIACZ kogo? czego? |
Kogo masz? Mam starszego brata. Mam małą siostrę. Co jesz? Jem ciemny chleb i żółty ser. Co lubisz? Lubię żółty ser. Co pijesz? Piję zieloną herbatę, zimny sok i duże piwo. |
Kogo nie masz? Nie mam starszego brata. Nie mam małej siostry. Czego nie jesz? Nie jem ciemnego chleba i żółtego sera. Czego nie lubisz? Nie lubię żółtego sera. Czego nie pijesz? Nie piję zielonej herbaty, zimnego soku i dużego piwa. |
Kto nie lubi? | Matematyka | Język polski | Fizyka | Plastyka | Muzyka | Wychowanie fizyczne | Informatyka | Język angielski | Etyka |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | |
Julia | :( | :( | :( | :( | :( | ||||
Emilia | :( | :( | :( | ||||||
Antek | :( | :( | :( |
Iść i chodzić to bardzo podobne czasowniki:
jeśli coś robisz jeden raz (albo właśnie teraz), używasz czasownika iść,
jeśli coś robisz kilka razy, używasz czasownika chodzić.
Zawsze chodzimy razem do szkoły, ale dzisiaj idę sam.
jechać i jeździć to bardzo podobne czasowniki:
jeśli coś robisz jeden raz (albo właśnie teraz), używasz czasownika jechać,
jeśli coś robisz kilka razy, używasz czasownika jeździć.
Antek zawsze jeździ rowerem, ale dzisiaj jedzie tramwajem.
Odmiana czasowników iść i chodzić oraz jechać i jeździć
teraz, w tym momencie, jeden raz | regularnie, często, zawsze itp. lubię + chodzić/jeździć | |||
Kto? |
iść |
jechać |
chodzić |
jeździć |
ja |
idę |
jadę |
chodzę |
jeżdżę |
ty |
idziesz |
jedziesz |
chodzisz |
jeździsz |
on, ona, ono |
idzie |
jedzie |
chodzi |
jeździ |
my |
idziemy |
jedziemy |
chodzimy |
jeździmy |
wy |
idziecie |
jedziecie |
chodzicie |
jeździcie |
oni, one |
idą |
jadą |
chodzą |
jeżdżą |
robić zakupy np. kupować ubrania w galerii handlowej = iść na/robić shopping, skleping
do szkoły, na mecz, dzisiaj, po dachu, na rowerze = rowerem
budynek, pieszo, przeprowadzić się, wysiadać, wysoko, wychodzić, na zewnątrz, dużo zabytków, zabytek, nowoczesny, niedaleko, dojechać, część, wszyscy, nawet
do | + |
miasto (do Krakowa), kraj (do Polski), budynek i park (do domu, do kina, do parku) |
na | + |
duży otwarty teren (plac, parking), obiekt sportowy (stadion, basen) |
na | + | uniwersytet, dworzec, pocztę |
zwiedzać, nocleg, kilka, las
Komunikacja: | Umiem zapytać: | ||
---|---|---|---|
co lubisz i czego nie lubisz? | |||
czym jeździsz? | |||
dokąd idziesz? | |||
Gramatyka: | Znam struktury: | ||
iść/chodzić (czym?) (dokąd?) | |||
jechać/jeździć (czym?) (dokąd?) | |||
iść/jechać do + dopełniacz/na + biernik | |||
Umiem: | |||
utworzyć formę dopełniacza w liczbie pojedynczej | |||
znam dwie funkcje dopełniacza (negacja biernika, określenie celu/kierunku) | |||
wybrać przyimek po czasowniku ruchu (iść do + dopełniacz/iść na + biernik) | |||
utworzyć liczebnik porządkowy od liczebnika głównego | |||
odmieniać czasowniki iść/chodzić, jechać/jeździć | |||
Kompetencja kulturowa: | Znam: | ||
system edukacji w Polsce i nazwy przedmiotów w szkole | |||
środki transportu | |||
Poznań, ratusz, poznańskie koziołki, dworzec w Poznaniu, Międzynarodowe Targi Poznańskie, Centrum Rekreacji 'Malta', opera w Poznaniu, Uniwersytet Adama Mickiewicza, park im. Adama Mickiewicza, Gniezno, Kalisz |