Weekend atrakcji
9. DOLNOŚLĄSKIE

Stacja 1 - Plany na weekend.

Julia

Ale tu ładnie…

Emilka

Tak i jest piękna pogoda.

Antek

To co będziemy robić?

Kate

Jeszcze nie wiem, ale myślę, że to będzie interesujący weekend.

1. Kate, Ludwik, Antek, Julia i Emilka planują weekend we Wrocławiu. Posłuchaj ich rozmowy i zaznacz prawidłową odpowiedź.

Sprawdź w słowniku Emilki

przewodnik, podzielić się, widoki, las, palić ognisko, zabytki

Posłuchaj.
0. Julka czyta interesujące informacje w przewodniku.
1. Antek chce w weekend zwiedzać muzea, bo interesuje się sztuką.
2. Emilka chce iść z mamą do ZOO.
3. Wszyscy mają takie same plany na weekend.
4. Tata nie chce chodzić po górach z Antkiem.
5. Mama, Julka i Emilka będą zwiedzać muzea i spacerować w ZOO.

2. Posłuchaj jeszcze raz i zdecyduj, co oni będą robić.

Posłuchaj.
Antek i Tata
Emilka, Julka i Mama
robić zdjęcia
pić herbatę w schronisku
zwiedzać muzea
palić ognisko
spacerować po mieście
jeździć na rowerze po lesie
oglądać zabytki
jeść lody na Rynku
robić zdjęcia
spacerować po górach
oglądać zwierzęta w ZOO
oglądać widoki

3. Dopasuj czasowniki.

WCZORAJ
DZISIAJ
JUTRO
zwiedzamy
oglądałem
spacerują
byłam
chodziliśmy
będą mogły
poszli
rozmawiałeś
będę pływała
śpicie
będą musiały
mówi
będziemy słuchać
będziemy gotować
jem
będzie odpoczywać
jadła
odwiedziły
będziesz pracować
będziecie podróżować
ubieracie się
jechaliście
rozmawiam
piszesz

4. Wybierz odpowiednią formę.

0. Wczoraj
pyszny obiad w restauracji.
1. Jutro
po górach przez cały dzień.
2. Julka
muzeum, a Antek czeka na nią w kawiarni.
3. Ludwik i Kate
wczoraj interesujący film.
4. Co
? Odpoczywam.
5. Tydzień temu
w Gdańsku.
6. Za miesiąc
Kraków.
7. Teraz
na spacer po parku.

5. Wpisz odpowiednią formę (czas teraźniejszy, przeszły lub przyszły).

0. Wczoraj Emilka i Julka
(zwiedzać) muzeum.
1. Antek codziennie
(jeździć) na rowerze.
2. Jutro Kate
(gotować) pyszny obiad.
3. W zeszły weekend rodzice
(odpoczywać).
4. Ludwik cały dzień dzisiaj
(pracować).
5. Dwa tygodnie temu Emilka, Julka i Antek
(pływać) w morzu.
6. W przyszłym miesiącu Kate i Ludwik
(chodzić) po górach.
7. Kate i Emilka
(iść) teraz do ZOO.

6. Posłuchaj i powtórz.

Posłuchaj.

Stacja 2 - Zwiedzamy Wrocław

Emilka

O, jaki piękny krasnal.

Julia

Naprawdę fajny, a w przewodniku piszą, że jest ich tu dużo więcej.

Kate

To prawda, każdy ma swoje imię i robi coś charakterystycznego.

Emilka

Chcę zobaczyć więcej krasnoludków.

Kate

No to idziemy.

1. Dopasuj podpisy do zdjęć.

chodzić po górach
spacerować
jeździć na rowerze
rozmawiać przez telefon
kąpać się
siedzieć na kanapie
pić
gotować
jeździć na motocyklu
czytać książkę/bajkę
jeść lody
jeździć konno
grać na gitarze
spać
jeść pierogi
sprzedawać gazety

2. Emilia i Julia zwiedzają Wrocław. Posłuchaj i ułóż zdjęcia w odpowiedniej kolejności.

Posłuchaj.

3. Posłuchaj jeszcze raz i zdecyduj, które zdanie jest prawdziwe, a które fałszywe.

Posłuchaj.

Sprawdź w słowniku Emilki

wspaniałe, podobać się, śliczne, kamienica, zabytkowa, wyspa warto, spektakl, wystawa, wykład, msza

0. Emilka nie chce już szukać krasnali.
1. Julce podobają się krasnale, ale nie ma czasu ich szukać.
2. Julka chce zwiedzać zabytkową część Wrocławia.
3. Ostrów Tumski jest wyspą.
4. Na Ostrowie Tumskim znajdują się kościoły, muzeum i ZOO.
5. Kate chce spacerować mostem tumskim i zabytkowymi ulicami.
6. Emilka na Ostrowie Tumskim będzie szukać krasnali.
7. Przed obiadem Kate, Julka i Emilka będą zwiedzać ZOO.

4. Dokąd idziemy i po co? Dopasuj.

Dokąd? do + dopełniacz/Genetiv Po co? na + biernik/Accusativ
1.
1. na wystawę
2. do teatru 2.
3. do kina 3.
4. do parku 4.
5.
5. na mszę
6.
6. na zakupy
7. do restauracji 7.
8.
8. na kawę
9.
9. na piwo
10. do szkoły 10.
11. do filharmonii 11. na koncert
12.
12. na wykład
13.
13. na mecz
na film
na uniwersytet
do kościoła
na kolację
do muzeum
na spacer
na spektakl
do klubu
do sklepu
na stadion
na lekcje
do kawiarni

5. Wpisz brakujące słowa.

DOKĄD?

a. Wczoraj Anna poszła na kolację do popularnej wrocławskiej
.
b. Za tydzień idziemy na nowy
, na mecz naszej ulubionej drużyny.
c. Rodzice idą na koncert muzyki klasycznej do
.
d. W niedzielę zawsze chodzimy do
na mszę.
e. Do którego
chcesz iść na ten film?

PO CO?

a. Adam często chodzi na
do tej kawiarni.
b. Oni pierwszy raz poszli na
do Teatru Polskiego we Wrocławiu.
c. Lubię chodzić do tego parku na
.
d. Idziemy na
do tego małego sklepu czy do supermarketu?
e. Chcę iść na
do Muzeum Narodowego we Wrocławiu.

6. Wybierz odpowiednią formę, a następnie posłuchaj dialogu i sprawdź swoje odpowiedzi.

Posłuchaj i sprawdź.
Emilka: Mamo, jestem głodna - idziemy na obiad?
Kate: Oczywiście, tutaj jest restauracja. Na co macie ochotę?
Julka: Ja nie chcę do restauracji. Mam ochotę na
z mięsem albo
ze szpinakiem, a to jest najlepsze w barze mlecznym.
Emilka: Nie lubię
,
też nie lubię.
Lubię
. Możemy iść do pizzerii?
Kate: Bardzo często jesz pizzę, może dzisiaj zjesz
i
z ziemniakami?
Emilka: Nie lubię
.
Julka: A ja nie lubię codziennie jeść pizzy.
Kate: Mam propozycję – idziemy do restauracji, zamawiamy
, żeby było po polsku
i
z sosem, żeby było po włosku. Co wy na to?
Emilka: Dobrze, polsko-włoski obiad,
Julka: Ja i Emilka lubimy rosół i makaron…a potem zjemy
.

Idziemy do ZOO

7. Posłuchaj i uzupełnij brakujące słowa.

DIALOG A

Kate: Przepraszam, jak
do ZOO?

Pani: Na nogach, to
. Najlepiej jechać z
PKP, autobusem 145 lub 146.

Kate: A gdzie jest dworzec?

Pani: Proszę
prosto, potem
w lewo i jeszcze raz iść prosto, po prawej
jest dworzec i zaraz
przystanek autobusowy.

Kate: Dziękuję bardzo.
dworca
dojść
skręcić
iść
obok
stronie
daleko

DIALOG B

Kate: A czy jedzie do ZOO jakiś tramwaj?

Pani: Tak, może Pani
tramwajem 4 i 10.

Kate: A gdzie jest przystanek
?

Pani: Proszę
i zaraz skręcić w prawo.
proszę iść prosto. Skręcić w lewo
i
w lewo. Po prawej stronie jest
tramwajowy.
zawrócić
pojechać
jeszcze raz
przystanek
tramwajowy
Potem

Emilka: Było wspaniale mamo, dziękuję.

Julka: To prawda, dużo fajnych zwierząt tutaj jest.

Kate: Cieszę się, że wam się podobało. Mnie też… a od zwierząt można się wiele nauczyć… w wielu rzeczach są też do nas podobne.

8. W języku polskim mamy dużo idiomów np. stary jak świat lub szybki jak wiatr. W wielu idiomach używamy nazw zwierząt. Spróbuj dopasować przymiotniki do zwierząt.

Sprawdź w słowniku Emilki

pracowity, powolny, groźny

mądry jak ...
zdrowy jak ...
głodny jak ...
pracowity jak ...
groźny jak ...
gruby jak ...
powolny jak ...

9. Wybierz dobrą odpowiedź.

0. Nie mogę jeść tyle czekolady, bo będę
.
1. Nasza babcia wie bardzo dużo interesujących rzeczy, ona jest
.
2. Piotrek był dzisiaj u lekarza i jest
.
3. Ewa uczyła się cały dzień do egzaminu, jest
.
4. Nie jadłam śniadania, teraz jestem
.
5. Zaraz się spóźnimy, jesteś
.

Idziemy na lody

Emilka: Jestem głodna jak wilk!

Kate: Chcesz kanapkę albo jabłko?

Emilka: Nieee… Chcę lody czekoladowe.

Julka: Ja też chcę lody, ale śmietankowe.

Emilka: To idziemy na lody.

Julka: Tylko żebyśmy nie były grube jak słonie.

GRAMATYKA

Liczba pojedyncza/singular

Liczba mnoga/plural

Rodzaj żeński [ f ] Rodzaj męski [ m ] Rodzaj nijaki [ n ]
-owa
polewa truskawkowa
-owy
budyń czekoladowy
-owe
piwo imbirowe
-owe
lody bananowe

10. Wybierz poprawną odpowiedź.

0. Dzisiaj na obiad jest zupa
.
1. Julka lubi lody
.
2. Ten sok jest zrobiony z jabłek, to jest sok
.
3. Emilka je ciastko
.
4. Do makaronu najlepiej pasuje sos
.
5. Na tych lodach jest polewa
.

11. Wpisz dobrą formę.

0. Lubię zupę
(ogórek).
1. Codziennie wieczorem piję herbatę
(owoce).
2. Mama zrobiła budyń
(czekolada).
3. Julka nie lubi soku
(pomarańcza).
4. Emilka je lody
(malina).
5. Antek gotuje sos
(pomidor).

Stacja 3 - Na górskim szlaku

Ludwik

Pamiętaj, żeby zabrać tylko potrzebne rzeczy, bo będziemy to wszystko nieść na plecach.

Antek

Dobrze, pakuję tylko to, co naprawdę ważne.

Ludwik

Kończymy i idziemy na dworzec autobusowy.

1. Dopasuj podpisy do ilustracji.

buty
sweter
kurtka
czapka z daszkiem
skarpetki
plecak
podkoszulek
spodnie

2. Dopasuj podpisy do ilustracji.

kiełbasa
karton soku pomarańczowego
bułka z szynką
tabliczka czekolady
pół kilo bananów
kanapka z serem
butelka wody
pół kilo jabłek

3. Wpisz dobrą odpowiedź.

0. Ludwik i Antek jadą w góry
. (pociąg)
1. Kate codziennie jeździ do pracy
. (tramwaj)
2. Rodzina Rossinich przyleciała do Polski
. (samolot)
3. Emilka zawsze chciała popłynąć dużym
. (statek)
4. Ludwik jedzie na lotnisko
. (taksówka)
5. Julka jeździ do szkoły specjalnym
. (autobus)
6. Antek chce nauczyć się jeździć
. (motocykl)
7. W Krakowie rodzina Rossinich będzie jeździć po Rynku
. (dorożka)

Co za widok!

Antek

663, 664, 665...uff jesteśmy na szczycie.

Ludwik

Ale tu pięknie...

Antek

A teraz czas na odpoczynek. Tu na górze jest fajne schronisko, zostaniemy na noc?

Ludwik

Możemy tu nocować, jeśli chcesz. Pewnie wieczorem będzie ognisko i śpiewy przy gitarze.

Antek

Ooo.. wspaniale. Idziemy zapytać, czy mają miejsce.

4. Dopasuj.

100
200
300
400
500
600
700
800
900
1000
sto
dziewięćset
pięćset
czterysta
sześćset
tysiąc
trzysta
osiemset
siedemset
dwieście

5. Posłuchaj i dopasuj.

Sprawdź w słowniku Emilki

pokonać, wejdą

Posłuchaj.

Antek: Na Szczeliniec jest
schodów, ale żeby zwiedzić Kopalnię Soli w Wieliczce,
trzeba pokonać aż
.

Ludwik: W Pałacu Kultury i Nauki w Warszawie jest „tylko”
.
Antek: Tylko?! Ha, ha..dobrze, że jechaliśmy windą.

Ludwik: A pamiętasz schody na latarnię morską na Helu?
Antek: Pewnie,
schodów, myślałem, że Emilka i Julia nie dadzą rady.
Ludwik: Ale udało się.

Antek: Ciekawe, czy wejdą na Wieżę Mariacką? Tam jest aż
schodów.
780
271
665
800
197

Piszemy kartkę

Ludwik: Napiszemy kartki z pozdrowieniami?

Antek: Dobry pomysł. Do babci i dziadka i do Pawła, to on polecił nam to miejsce.

Ludwik: Dobrze. To piszmy.

Mama uczy

Po polsku, adresując kartkę pocztową lub list, używamy i skrótu Sz.P. (który oznacza Szanowna Pani/Szanowny Pan lub Szanowni Państwo).

Sprawdź w słowniku Emilki

serdecznie, pozdrawiam

Szczeliniec, 10.09.2015 r.

miejsce
data

Cześć Paweł!

Jesteśmy na Szczelińcu. Jest wspaniale, tak jak mówiłeś. 665 schodów, to bardzo dużo i jestem trochę zmęczony, ale odpoczywam w schronisku. Wieczorem będzie ognisko. Jutro planujemy iść na Śnieżkę, musimy wziąć ciepłe ubranie. Mama i dziewczyny zwiedzają Wrocław, więc mamy z tatą męski weekend.

Serdecznie Cię pozdrawiam,
Antek

podpis
(kto pisze?)

PS Niedługo będziemy w Ogrodzieńcu. Bardzo chcę zobaczyć ten zamek, o którym opowiadałeś.

adres
Sz. P.
Paweł Konarski
ul. Wesoła 15/6
Zielona Góra

6. Uzupełnij kartkę do babci.

, 10.09.2015 r.

Babciu! Kochany Dziadku!
Was pozdrawiamy ze Szczelinca. Jest tu naprawdę wspaniale.
Piękne
i fantastyczna atmosfera w schronisku. Mama, Julka
i Emilka
Wrocław i szukają krasnoludków ☺
z tatą iść na Śnieżkę, a potem wszyscy
zwiedzać twierdzę w Kłodzku. Mam nadzieję, że czujecie się dobrze.
Uściski i ucałowania,

PS Serdeczne pozdrowienia od taty.
Szczeliniec
Kochana
widoki
Serdecznie
Antek
Planujemy
zwiedzają
będziemy
Sz. P.
Aniela i Henryk Miłowscy
ul. Sadowa 10
Zielona Góra

TO UMIEM!

Komunikacja:
umiem mówić o teraźniejszości, przeszłości i przyszłości
rozumiem, kiedy ktoś mówi o teraźniejszości, przeszłości i przyszłości
znam nazwy produktów, potraw i posiłków
umiem pytać o drogę i rozumiem wskazówki związane z instrukcjami
umiem mówić, co lubię i czego nie lubię – jeść/robić
Gramatyka:
znam zasady tworzenia i używania czasu teraźniejszego, przeszłego i przyszłego
znam zasady używania Mianownika, Narzędnika, Biernika i Dopełniacza
znam liczebniki od 1 - 1000
Kompetencja kulturowa:Znam następujące miejsca i obiekty:
Wrocław
Ostrów Tumski
Wrocławskie krasnale
Wrocławskie ZOO
Hala Stulecia
Szczeliniec Wielki
Śnieżka
Twierdza w Kłodzku
Learn Polish
in Krakow!

School of Polish Language and Culture of the Jagiellonian University
close