przewodnik, podzielić się, widoki, las, palić ognisko, zabytki
0. Julka czyta interesujące informacje w przewodniku. | |
1. Antek chce w weekend zwiedzać muzea, bo interesuje się sztuką. | |
2. Emilka chce iść z mamą do ZOO. | |
3. Wszyscy mają takie same plany na weekend. | |
4. Tata nie chce chodzić po górach z Antkiem. | |
5. Mama, Julka i Emilka będą zwiedzać muzea i spacerować w ZOO. |
wspaniałe, podobać się, śliczne, kamienica, zabytkowa, wyspa warto, spektakl, wystawa, wykład, msza
0. Emilka nie chce już szukać krasnali. | |
1. Julce podobają się krasnale, ale nie ma czasu ich szukać. | |
2. Julka chce zwiedzać zabytkową część Wrocławia. | |
3. Ostrów Tumski jest wyspą. | |
4. Na Ostrowie Tumskim znajdują się kościoły, muzeum i ZOO. | |
5. Kate chce spacerować mostem tumskim i zabytkowymi ulicami. | |
6. Emilka na Ostrowie Tumskim będzie szukać krasnali. | |
7. Przed obiadem Kate, Julka i Emilka będą zwiedzać ZOO. |
Dokąd? do + dopełniacz/Genetiv | Po co? na + biernik/Accusativ |
---|---|
1. |
1. na wystawę |
2. do teatru | 2. |
3. do kina | 3. |
4. do parku | 4. |
5. |
5. na mszę |
6. |
6. na zakupy |
7. do restauracji | 7. |
8. |
8. na kawę |
9. |
9. na piwo |
10. do szkoły | 10. |
11. do filharmonii | 11. na koncert |
12. |
12. na wykład |
13. |
13. na mecz |
pracowity, powolny, groźny
Liczba pojedyncza/singular |
Liczba mnoga/plural |
||
Rodzaj żeński [ f ] | Rodzaj męski [ m ] | Rodzaj nijaki [ n ] | |
-owa polewa truskawkowa |
-owy budyń czekoladowy |
-owe piwo imbirowe |
-owe lody bananowe |
100 | |
200 | |
300 | |
400 | |
500 | |
600 | |
700 | |
800 | |
900 | |
1000 |
pokonać, wejdą
Po polsku, adresując kartkę pocztową lub list, używamy i skrótu Sz.P. (który oznacza Szanowna Pani/Szanowny Pan lub Szanowni Państwo).
serdecznie, pozdrawiam
Szczeliniec, 10.09.2015 r.
Cześć Paweł!
Jesteśmy na Szczelińcu. Jest wspaniale, tak jak mówiłeś. 665 schodów, to bardzo dużo i jestem trochę zmęczony, ale odpoczywam w schronisku. Wieczorem będzie ognisko. Jutro planujemy iść na Śnieżkę, musimy wziąć ciepłe ubranie. Mama i dziewczyny zwiedzają Wrocław, więc mamy z tatą męski weekend.
Serdecznie Cię pozdrawiam,
Antek
PS Niedługo będziemy w Ogrodzieńcu. Bardzo chcę zobaczyć ten zamek, o którym opowiadałeś.
Komunikacja: | |||
---|---|---|---|
umiem mówić o teraźniejszości, przeszłości i przyszłości | |||
rozumiem, kiedy ktoś mówi o teraźniejszości, przeszłości i przyszłości | |||
znam nazwy produktów, potraw i posiłków | |||
umiem pytać o drogę i rozumiem wskazówki związane z instrukcjami | |||
umiem mówić, co lubię i czego nie lubię – jeść/robić | |||
Gramatyka: | |||
znam zasady tworzenia i używania czasu teraźniejszego, przeszłego i przyszłego | |||
znam zasady używania Mianownika, Narzędnika, Biernika i Dopełniacza | |||
znam liczebniki od 1 - 1000 | |||
Kompetencja kulturowa: | Znam następujące miejsca i obiekty: | ||
Wrocław | |||
Ostrów Tumski | |||
Wrocławskie krasnale | |||
Wrocławskie ZOO | |||
Hala Stulecia | |||
Szczeliniec Wielki | |||
Śnieżka | |||
Twierdza w Kłodzku |