Weekend atrakcji
9. DOLNOŚLĄSKIE

Stacja 1 - Plany na weekend.

Julia

Ale tu ładnie…

Emilka

Tak i jest piękna pogoda.

Antek

To co będziemy robić?

Kate

Jeszcze nie wiem, ale myślę, że to będzie interesujący weekend.

1. Kate, Ludwik, Antek, Julia i Emilka planują weekend we Wrocławiu. Posłuchaj ich rozmowy i zaznacz prawidłową odpowiedź.

Sprawdź w słowniku Emilki

przewodnik, podzielić się, widoki, las, palić ognisko, zabytki

Posłuchaj.
0. Julka czyta interesujące informacje w przewodniku.
1. Antek chce w weekend zwiedzać muzea, bo interesuje się sztuką.
2. Emilka chce iść z mamą do ZOO.
3. Wszyscy mają takie same plany na weekend.
4. Tata nie chce chodzić po górach z Antkiem.
5. Mama, Julka i Emilka będą zwiedzać muzea i spacerować w ZOO.

2. Posłuchaj jeszcze raz i zdecyduj, co oni będą robić.

Posłuchaj.
Antek i Tata
Emilka, Julka i Mama
palić ognisko
oglądać widoki
spacerować po mieście
spacerować po górach
oglądać zabytki
robić zdjęcia
pić herbatę w schronisku
zwiedzać muzea
robić zdjęcia
jeść lody na Rynku
oglądać zwierzęta w ZOO
jeździć na rowerze po lesie

3. Dopasuj czasowniki.

WCZORAJ
DZISIAJ
JUTRO
będziecie podróżować
mówi
będą musiały
rozmawiałeś
będą mogły
będziesz pracować
ubieracie się
będzie odpoczywać
będziemy gotować
odwiedziły
będę pływała
jadła
poszli
chodziliśmy
będziemy słuchać
byłam
spacerują
zwiedzamy
jechaliście
jem
piszesz
oglądałem
rozmawiam
śpicie

4. Wybierz odpowiednią formę.

0. Wczoraj
pyszny obiad w restauracji.
1. Jutro
po górach przez cały dzień.
2. Julka
muzeum, a Antek czeka na nią w kawiarni.
3. Ludwik i Kate
wczoraj interesujący film.
4. Co
? Odpoczywam.
5. Tydzień temu
w Gdańsku.
6. Za miesiąc
Kraków.
7. Teraz
na spacer po parku.

5. Wpisz odpowiednią formę (czas teraźniejszy, przeszły lub przyszły).

0. Wczoraj Emilka i Julka
(zwiedzać) muzeum.
1. Antek codziennie
(jeździć) na rowerze.
2. Jutro Kate
(gotować) pyszny obiad.
3. W zeszły weekend rodzice
(odpoczywać).
4. Ludwik cały dzień dzisiaj
(pracować).
5. Dwa tygodnie temu Emilka, Julka i Antek
(pływać) w morzu.
6. W przyszłym miesiącu Kate i Ludwik
(chodzić) po górach.
7. Kate i Emilka
(iść) teraz do ZOO.

6. Posłuchaj i powtórz.

Posłuchaj.

Stacja 2 - Zwiedzamy Wrocław

Emilka

O, jaki piękny krasnal.

Julia

Naprawdę fajny, a w przewodniku piszą, że jest ich tu dużo więcej.

Kate

To prawda, każdy ma swoje imię i robi coś charakterystycznego.

Emilka

Chcę zobaczyć więcej krasnoludków.

Kate

No to idziemy.

1. Dopasuj podpisy do zdjęć.

spać
kąpać się
czytać książkę/bajkę
siedzieć na kanapie
jeździć na motocyklu
pić
sprzedawać gazety
jeść pierogi
jeździć konno
jeść lody
grać na gitarze
gotować
rozmawiać przez telefon
jeździć na rowerze
spacerować
chodzić po górach

2. Emilia i Julia zwiedzają Wrocław. Posłuchaj i ułóż zdjęcia w odpowiedniej kolejności.

Posłuchaj.

3. Posłuchaj jeszcze raz i zdecyduj, które zdanie jest prawdziwe, a które fałszywe.

Posłuchaj.

Sprawdź w słowniku Emilki

wspaniałe, podobać się, śliczne, kamienica, zabytkowa, wyspa warto, spektakl, wystawa, wykład, msza

0. Emilka nie chce już szukać krasnali.
1. Julce podobają się krasnale, ale nie ma czasu ich szukać.
2. Julka chce zwiedzać zabytkową część Wrocławia.
3. Ostrów Tumski jest wyspą.
4. Na Ostrowie Tumskim znajdują się kościoły, muzeum i ZOO.
5. Kate chce spacerować mostem tumskim i zabytkowymi ulicami.
6. Emilka na Ostrowie Tumskim będzie szukać krasnali.
7. Przed obiadem Kate, Julka i Emilka będą zwiedzać ZOO.

4. Dokąd idziemy i po co? Dopasuj.

Dokąd? do + dopełniacz/Genetiv Po co? na + biernik/Accusativ
1.
1. na wystawę
2. do teatru 2.
3. do kina 3.
4. do parku 4.
5.
5. na mszę
6.
6. na zakupy
7. do restauracji 7.
8.
8. na kawę
9.
9. na piwo
10. do szkoły 10.
11. do filharmonii 11. na koncert
12.
12. na wykład
13.
13. na mecz
na spacer
na uniwersytet
na film
do klubu
na stadion
do muzeum
na kolację
do sklepu
na lekcje
na spektakl
do kawiarni
do kościoła

5. Wpisz brakujące słowa.

DOKĄD?

a. Wczoraj Anna poszła na kolację do popularnej wrocławskiej
.
b. Za tydzień idziemy na nowy
, na mecz naszej ulubionej drużyny.
c. Rodzice idą na koncert muzyki klasycznej do
.
d. W niedzielę zawsze chodzimy do
na mszę.
e. Do którego
chcesz iść na ten film?

PO CO?

a. Adam często chodzi na
do tej kawiarni.
b. Oni pierwszy raz poszli na
do Teatru Polskiego we Wrocławiu.
c. Lubię chodzić do tego parku na
.
d. Idziemy na
do tego małego sklepu czy do supermarketu?
e. Chcę iść na
do Muzeum Narodowego we Wrocławiu.

6. Wybierz odpowiednią formę, a następnie posłuchaj dialogu i sprawdź swoje odpowiedzi.

Posłuchaj i sprawdź.
Emilka: Mamo, jestem głodna - idziemy na obiad?
Kate: Oczywiście, tutaj jest restauracja. Na co macie ochotę?
Julka: Ja nie chcę do restauracji. Mam ochotę na
z mięsem albo
ze szpinakiem, a to jest najlepsze w barze mlecznym.
Emilka: Nie lubię
,
też nie lubię.
Lubię
. Możemy iść do pizzerii?
Kate: Bardzo często jesz pizzę, może dzisiaj zjesz
i
z ziemniakami?
Emilka: Nie lubię
.
Julka: A ja nie lubię codziennie jeść pizzy.
Kate: Mam propozycję – idziemy do restauracji, zamawiamy
, żeby było po polsku
i
z sosem, żeby było po włosku. Co wy na to?
Emilka: Dobrze, polsko-włoski obiad,
Julka: Ja i Emilka lubimy rosół i makaron…a potem zjemy
.

Idziemy do ZOO

7. Posłuchaj i uzupełnij brakujące słowa.

DIALOG A

Kate: Przepraszam, jak
do ZOO?

Pani: Na nogach, to
. Najlepiej jechać z
PKP, autobusem 145 lub 146.

Kate: A gdzie jest dworzec?

Pani: Proszę
prosto, potem
w lewo i jeszcze raz iść prosto, po prawej
jest dworzec i zaraz
przystanek autobusowy.

Kate: Dziękuję bardzo.
skręcić
obok
stronie
dworca
dojść
daleko
iść

DIALOG B

Kate: A czy jedzie do ZOO jakiś tramwaj?

Pani: Tak, może Pani
tramwajem 4 i 10.

Kate: A gdzie jest przystanek
?

Pani: Proszę
i zaraz skręcić w prawo.
proszę iść prosto. Skręcić w lewo
i
w lewo. Po prawej stronie jest
tramwajowy.
przystanek
zawrócić
jeszcze raz
tramwajowy
Potem
pojechać

Emilka: Było wspaniale mamo, dziękuję.

Julka: To prawda, dużo fajnych zwierząt tutaj jest.

Kate: Cieszę się, że wam się podobało. Mnie też… a od zwierząt można się wiele nauczyć… w wielu rzeczach są też do nas podobne.

8. W języku polskim mamy dużo idiomów np. stary jak świat lub szybki jak wiatr. W wielu idiomach używamy nazw zwierząt. Spróbuj dopasować przymiotniki do zwierząt.

Sprawdź w słowniku Emilki

pracowity, powolny, groźny

mądry jak ...
pracowity jak ...
gruby jak ...
powolny jak ...
zdrowy jak ...
groźny jak ...
głodny jak ...

9. Wybierz dobrą odpowiedź.

0. Nie mogę jeść tyle czekolady, bo będę
.
1. Nasza babcia wie bardzo dużo interesujących rzeczy, ona jest
.
2. Piotrek był dzisiaj u lekarza i jest
.
3. Ewa uczyła się cały dzień do egzaminu, jest
.
4. Nie jadłam śniadania, teraz jestem
.
5. Zaraz się spóźnimy, jesteś
.

Idziemy na lody

Emilka: Jestem głodna jak wilk!

Kate: Chcesz kanapkę albo jabłko?

Emilka: Nieee… Chcę lody czekoladowe.

Julka: Ja też chcę lody, ale śmietankowe.

Emilka: To idziemy na lody.

Julka: Tylko żebyśmy nie były grube jak słonie.

GRAMATYKA

Liczba pojedyncza/singular

Liczba mnoga/plural

Rodzaj żeński [ f ] Rodzaj męski [ m ] Rodzaj nijaki [ n ]
-owa
polewa truskawkowa
-owy
budyń czekoladowy
-owe
piwo imbirowe
-owe
lody bananowe

10. Wybierz poprawną odpowiedź.

0. Dzisiaj na obiad jest zupa
.
1. Julka lubi lody
.
2. Ten sok jest zrobiony z jabłek, to jest sok
.
3. Emilka je ciastko
.
4. Do makaronu najlepiej pasuje sos
.
5. Na tych lodach jest polewa
.

11. Wpisz dobrą formę.

0. Lubię zupę
(ogórek).
1. Codziennie wieczorem piję herbatę
(owoce).
2. Mama zrobiła budyń
(czekolada).
3. Julka nie lubi soku
(pomarańcza).
4. Emilka je lody
(malina).
5. Antek gotuje sos
(pomidor).

Stacja 3 - Na górskim szlaku

Ludwik

Pamiętaj, żeby zabrać tylko potrzebne rzeczy, bo będziemy to wszystko nieść na plecach.

Antek

Dobrze, pakuję tylko to, co naprawdę ważne.

Ludwik

Kończymy i idziemy na dworzec autobusowy.

1. Dopasuj podpisy do ilustracji.

plecak
spodnie
skarpetki
czapka z daszkiem
sweter
buty
kurtka
podkoszulek

2. Dopasuj podpisy do ilustracji.

kanapka z serem
kiełbasa
pół kilo jabłek
bułka z szynką
butelka wody
tabliczka czekolady
pół kilo bananów
karton soku pomarańczowego

3. Wpisz dobrą odpowiedź.

0. Ludwik i Antek jadą w góry
. (pociąg)
1. Kate codziennie jeździ do pracy
. (tramwaj)
2. Rodzina Rossinich przyleciała do Polski
. (samolot)
3. Emilka zawsze chciała popłynąć dużym
. (statek)
4. Ludwik jedzie na lotnisko
. (taksówka)
5. Julka jeździ do szkoły specjalnym
. (autobus)
6. Antek chce nauczyć się jeździć
. (motocykl)
7. W Krakowie rodzina Rossinich będzie jeździć po Rynku
. (dorożka)

Co za widok!

Antek

663, 664, 665...uff jesteśmy na szczycie.

Ludwik

Ale tu pięknie...

Antek

A teraz czas na odpoczynek. Tu na górze jest fajne schronisko, zostaniemy na noc?

Ludwik

Możemy tu nocować, jeśli chcesz. Pewnie wieczorem będzie ognisko i śpiewy przy gitarze.

Antek

Ooo.. wspaniale. Idziemy zapytać, czy mają miejsce.

4. Dopasuj.

100
200
300
400
500
600
700
800
900
1000
tysiąc
sześćset
trzysta
sto
osiemset
dziewięćset
pięćset
siedemset
czterysta
dwieście

5. Posłuchaj i dopasuj.

Sprawdź w słowniku Emilki

pokonać, wejdą

Posłuchaj.

Antek: Na Szczeliniec jest
schodów, ale żeby zwiedzić Kopalnię Soli w Wieliczce,
trzeba pokonać aż
.

Ludwik: W Pałacu Kultury i Nauki w Warszawie jest „tylko”
.
Antek: Tylko?! Ha, ha..dobrze, że jechaliśmy windą.

Ludwik: A pamiętasz schody na latarnię morską na Helu?
Antek: Pewnie,
schodów, myślałem, że Emilka i Julia nie dadzą rady.
Ludwik: Ale udało się.

Antek: Ciekawe, czy wejdą na Wieżę Mariacką? Tam jest aż
schodów.
271
197
780
800
665

Piszemy kartkę

Ludwik: Napiszemy kartki z pozdrowieniami?

Antek: Dobry pomysł. Do babci i dziadka i do Pawła, to on polecił nam to miejsce.

Ludwik: Dobrze. To piszmy.

Mama uczy

Po polsku, adresując kartkę pocztową lub list, używamy i skrótu Sz.P. (który oznacza Szanowna Pani/Szanowny Pan lub Szanowni Państwo).

Sprawdź w słowniku Emilki

serdecznie, pozdrawiam

Szczeliniec, 10.09.2015 r.

miejsce
data

Cześć Paweł!

Jesteśmy na Szczelińcu. Jest wspaniale, tak jak mówiłeś. 665 schodów, to bardzo dużo i jestem trochę zmęczony, ale odpoczywam w schronisku. Wieczorem będzie ognisko. Jutro planujemy iść na Śnieżkę, musimy wziąć ciepłe ubranie. Mama i dziewczyny zwiedzają Wrocław, więc mamy z tatą męski weekend.

Serdecznie Cię pozdrawiam,
Antek

podpis
(kto pisze?)

PS Niedługo będziemy w Ogrodzieńcu. Bardzo chcę zobaczyć ten zamek, o którym opowiadałeś.

adres
Sz. P.
Paweł Konarski
ul. Wesoła 15/6
Zielona Góra

6. Uzupełnij kartkę do babci.

, 10.09.2015 r.

Babciu! Kochany Dziadku!
Was pozdrawiamy ze Szczelinca. Jest tu naprawdę wspaniale.
Piękne
i fantastyczna atmosfera w schronisku. Mama, Julka
i Emilka
Wrocław i szukają krasnoludków ☺
z tatą iść na Śnieżkę, a potem wszyscy
zwiedzać twierdzę w Kłodzku. Mam nadzieję, że czujecie się dobrze.
Uściski i ucałowania,

PS Serdeczne pozdrowienia od taty.
widoki
zwiedzają
Serdecznie
będziemy
Kochana
Antek
Planujemy
Szczeliniec
Sz. P.
Aniela i Henryk Miłowscy
ul. Sadowa 10
Zielona Góra

TO UMIEM!

Komunikacja:
umiem mówić o teraźniejszości, przeszłości i przyszłości
rozumiem, kiedy ktoś mówi o teraźniejszości, przeszłości i przyszłości
znam nazwy produktów, potraw i posiłków
umiem pytać o drogę i rozumiem wskazówki związane z instrukcjami
umiem mówić, co lubię i czego nie lubię – jeść/robić
Gramatyka:
znam zasady tworzenia i używania czasu teraźniejszego, przeszłego i przyszłego
znam zasady używania Mianownika, Narzędnika, Biernika i Dopełniacza
znam liczebniki od 1 - 1000
Kompetencja kulturowa:Znam następujące miejsca i obiekty:
Wrocław
Ostrów Tumski
Wrocławskie krasnale
Wrocławskie ZOO
Hala Stulecia
Szczeliniec Wielki
Śnieżka
Twierdza w Kłodzku
Learn Polish
in Krakow!

School of Polish Language and Culture of the Jagiellonian University
close