Na sportowo!
14. LUBELSKIE

Stacja 1 - Do biegu, gotowi … Start!

Julka

Czyj to był pomysł? Ja nigdy nie biegałam w maratonie, nie wiem czy, dam radę.

Emilka

Ja też nie…nie mam dobrej kondycji.

Antek

Ale marudzicie…ja biegałem w maratonach wiele razy, to świetna zabawa. Poza tym to nie jest prawdziwy maraton. Biegniemy tylko 5 kilometrów.

Kate

Nie martwcie się... będziemy trzymać się razem i na pewno dobiegniemy.

Antek

Ja nie biegnę z Wami…ja chcę być pierwszy i wygrać maraton.

Julka

Ha, ha… już to widzę..

1. Dopasuj nazwę do ilustracji

jeździć na rowerze
uprawiać boks
grać w siatkówkę
jeździć na nartach
grać w koszykówkę
jeździć na łyżwach
jeździć konno
grać w tenisa
biegać
pływać
grać w piłkę nożną

2. Dopasuj nazwy rzeczy do ilustracji

okularki pływackie
kask
narty
buty sportowe
rękawice bokserskie
piłka
rakieta tenisowa
czepek
łyżwy
rower

3. Dopasuj nazwy do definicji.

  • Miejsce, gdzie można grać w piłkę nożną, siatkówkę, koszykówkę itp.
  • Miejsce, gdzie można pływać i bawić się w wodzie.
  • Specjalne miejsce w górach, gdzie można jeździć na nartach albo na snowboardzie.
  • Miejsce, gdzie można grać w tenisa.

4. Rodzina Rossini bardzo lubi uprawiać sport. Uzupełnij tekst Julki właściwymi słowami.

Wszyscy w naszej rodzinie lubią uprawiać sport. W weekendy często jeździmy na wycieczki rowerowe.
Mama pilnuje, żeby każdy miał na głowie
, a na nogach wygodne
.
Jeździmy do lasu albo nad jezioro, często robimy piknik. Poza tym każdy z nas uprawia inny
.
Emilka trzy razy w tygodniu chodzi na
, tam przez godzinę pływa z instruktorem.
Zabiera zawsze strój kąpielowy,
i okularki pływackie. Antek w poniedziałki, środy
i czwartki biega w parku, a w piątki spotyka się na
z kolegami i grają w
.
Ja we wtorki i piątki chodzę na aerobik, a w środy na
i tam z koleżankami jeżdżę na
.
Mama też chodzi na aerobik, a poza tym raz w tygodniu gra w tenisa z koleżanką z pracy.
Na
zabiera wygodne buty i
. Tata raz w tygodniu chodzi na
basen i
przez dwie godziny. Poza tym we wtorki wieczorem gra z kolegami w
.
Zimą cała nasza rodzina lubi spędzać czas na
. Jeździmy na
i na snowboardzie i świetnie się bawimy.
rakietę tenisową
boisku
lodowisko
pływa
nartach
basen
łyżwach
czepek
stoku
sport
kort
koszykówkę
buty sportowe
kask
piłkę nożną

5. Przeczytaj tekst jeszcze raz i odpowiedz na pytania.

0. Jaki sport uprawiają wszyscy w rodzinie Rossini raz w tygodniu? Wszyscy jeżdżą na
rowerze
.
1. Z kim Emilka pływa trzy razy w tygodniu? Z
.
2. Gdzie Antek biega trzy razy w tygodniu? W
.
3. Z kim Julka jeździ na łyżwach? Z
.
4. W co Kate gra raz w tygodniu? W
.
5. Gdzie Ludwik chodzi raz w tygodniu? Na
.
6. W co Ludwik gra z kolegami? W
.
7. Gdzie rodzina Rossini jeździ na nartach i na snowboardzie? Na
.
parku
tenisa
instruktorem
basen
stoku
koszykówkę
koleżankami

6. Posłuchaj rozmowy rodziny Rossinich po maratonie i zdecyduj, które zdanie jest prawdziwe, a które fałszywe.

Posłuchaj.
0. Cała rodzina Rossini ukończyła maraton.
1. Antek przybiegł na metę pierwszy i dostał medal.
2. Antek codziennie biega kilka kilometrów.
3. Julka, Emilka i Antek lubią jeździć na rowerze.
4. Dziewczyny lubią zimą jeździć na łyżwach.
5. Julka i Emilka świetnie jeżdżą na nartach.
6. Emilka bardzo dobrze jeździ na snowboardzie.
7. Mama jeszcze raz biegnie trasą maratonu.

7. Kate zanotowała, jaką trasą biegli podczas maratonu. Ułóż tekst w dobrej kolejności.

  • Zamek Lubelski. Potem znowu biegliśmy obok Placu Litewskiego, ale tym razem był
  • i biegliśmy prosto przez park, aż do Krakowskiego Przedmieścia. Następnie biegliśmy prosto ulicą Krakowskie
  • po prawej stronie. Ulicą Krakowskie Przedmieście dobiegliśmy do Ogrodu Saskiego,
  • prosto i w lewo. I tak zrobiliśmy koło po parku i znowu byliśmy na starcie. Potem skręciliśmy w prawo
  • skręciliśmy w lewo, biegliśmy prosto i już byliśmy na mecie.
  • Przedmieście, po lewej stronie był Plac Litewski, a trochę dalej, też po lewej stronie, Kościół św. Ducha.
  • Lublinie. Potem skręciliśmy w lewo i biegliśmy przez Rynek. Widzieliśmy też z daleka
  • Maraton zaczął się w Parku Saskim. Biegliśmy prosto, potem w lewo, znowu
  • Potem skręciliśmy w prawo w ulicę Jezuicką i po lewej stronie mieliśmy Teatr Stary w

8. Zdecyduj, który przyimek pasuje: w/po/na/do/obok/przez

Maraton zaczął się
Parku Saskim. Biegliśmy prosto, potem
lewo, znowu prosto i
lewo.
I tak zrobiliśmy kółko
parku i znowu byliśmy
starcie. Potem skręciliśmy
prawo
i biegliśmy prosto
park, aż
Krakowskiego Przedmieścia. Następnie biegliśmy prosto
ulicą Krakowskie Przedmieście,
lewej stronie był Plac Litewski, a trochę dalej, też po
lewej stronie, Kościół św. Ducha. Potem skręciliśmy
prawo
ulicę Jezuicką i
lewej
stronie mieliśmy Teatr Stary
Lublinie. Potem skręciliśmy
lewo i biegliśmy
Rynek.
Widzieliśmy też z daleka Zamek Lubelski. Potem znowu biegliśmy
Placu Litewskiego,
ale tym razem był
prawej stronie. Ulicą Krakowskie Przedmieście dobiegliśmy
Ogrodu
Saskiego, skręciliśmy
lewo, biegliśmy prosto i już byliśmy
mecie.

Stacja 2 - Lubię jazdę konną

Emilka

Ale piękne te konie.

Julia

Naprawdę fantastyczne. To był świetny pomysł, żeby tu przyjechać.

Antek

Mamo, mówiłaś, że twój dziadek trenował jazdę konną.

Kate

Tak, wygrał nawet jeden z konkursów, które odbywały się tu, w Janowie Podlaskim. Tutaj jest wszystko opisane.

GRAMATYKA

Czasowniki w języku polskim mogą mieć aspekt niedokonany (impreferctum) albo dokonany (perfectum).

Czasowniki w aspekcie niedokonanym informują o:

- czynności, która właśnie trwa,

- czynności, która regularnie się powtarza,

- czynności, która się nie skończyła.

Słowa, które sugerują użycie czasowników niedokonanych, to m.in.: zawsze, czasami, często, zwykle, rzadko, nigdy, od czasu do czasu.

Przykłady:

Zawsze czytam książkę wieczorem.

Czasami chodzę na spacer sama.

Często jeżdżę tramwajem do pracy.

Zwykle jem obiad z mężem.

Rzadko oglądam telewizję.

Nigdy nie piję ciepłego mleka.

Od czasu do czasu spotykam się z koleżankami.

Czasowniki w aspekcie dokonanym informują o:

- czynności jednorazowej,

- czynności, która się zakończyła.

Słowa, które sugerują użycie czasowników dokonanych, to m.in.: wreszcie, już, nagle.

Przykłady:

Cały dzień czytałam książkę i wreszcie przeczytałam.

Już skończyłam pracę, teraz mam wolne.

Oglądałam film i nagle zadzwonił telefon.

1. Uzupełnij tabelę.

A. Dodawanie prefixu

NIEDOKONANY (IMPERFECTUM)

DOKONANY (PERFECTUM)

czytać

iść

pojechać

zdecydować

zjeść

myć się

wypić

pisać

robić

porozmawiać

uczyć się

decydować
jechać
przeczytać
nauczyć się
napisać
rozmawiać
jeść
pójść
pić
umyć się
zrobić
B. Zmiana tematu czasownika.

NIEDOKONANY (IMPERFECTUM)

DOKONANY (PERFECTUM)

dać
kupować
otworzyć
spotkać się
ubrać się
wstawać
otwierać
ubierać się
wstać
spotykać się
kupić
dawać
C. Inny temat czasownika.

NIEDOKONANY (IMPERFECTUM)

DOKONANY (PERFECTUM)

brać
powiedzieć
oglądać
widzieć
obejrzeć
mówić
zobaczyć
wziąć

2. Przeczytaj fragment pamiętnika dziadka Kate i wskaż czasowniki niedokonane.

Sprawdź w słowniku Emilki

Stadnina, czyścić, dopiero, zarabiać, potrzebna, konkurs, oczywiście, zadowolony, wygrać, zawody

Już
jako
mały
chłopiec
bardzo
lubiłem
konie.
Zawsze
chciałem
trenować
jazdę
konną.
Kiedy
miałem
12
lat
zacząłem
regularnie
trenować.
Codziennie
rano
jeździłem
do
stadniny,
czyściłem
konie
i
dawałem
im
jeść.
Potem
jeździłem
konno
przez
godzinę
lub
dwie
razem
z trenerem.
Kiedy
skończyłem
szkołę,
zdecydowałem,
że
będę
robił
to
profesjonalnie. Zrobiłem
specjalny
kurs,
po
którym
mogłem
trenować
osoby,
które
dopiero
uczyły się
jeździć.
W
ten
sposób
zarabiałem
pieniądze
na
udział
w
profesjonalnych
zawodach.
Kiedy zarobiłem
potrzebną
sumę,
zapisałem
się
do
konkursu.
Oczywiście
przez
cały
czas intensywnie
trenowałem
.
W
dniu
zawodów
byłem
bardzo
zdenerwowany,
ale
też
bardzo zadowolony.
Koń
biegł
naprawdę
bardzo
szybko
i
był
skoncentrowany.
Dobiegliśmy
na trzecim
miejscu
i
był
to
naprawdę
świetny
rezultat.
W
następnym
roku
wygraliśmy
zawody
– to
był
największy
sukces
w
swoim
życiu.

3. Teraz przeczytaj fragment pamiętnika dziadka Kate i wskaż czasowniki dokonane.

Już
jako
mały
chłopiec
bardzo
lubiłem
konie.
Zawsze
chciałem
trenować
jazdę
konną.
Kiedy miałem
12
lat
zacząłem
regularnie
trenować.
Codziennie
rano
jeździłem
do
stadniny, czyściłem
konie
i
dawałem
im
jeść.
Potem
jeździłem
konno
przez
godzinę
lub
dwie
razem
z trenerem.
Kiedy
skończyłem
szkołę,
zdecydowałem
,
że
będę
robił
to
profesjonalnie.
Zrobiłem
specjalny
kurs,
po
którym
mogłem
trenować
osoby,
które
dopiero
uczyły
się jeździć.
W
ten
sposób
zarabiałem
pieniądze
na
udział
w
profesjonalnych
zawodach.
Kiedy
zarobiłem
potrzebną
sumę,
zapisałem
się
do
konkursu.
Oczywiście
przez
cały
czas intensywnie
trenowałem.
W
dniu
zawodów
byłem
bardzo
zdenerwowany,
ale
też
bardzo zadowolony.
Koń
biegł
naprawdę
bardzo
szybko
i
był
skoncentrowany.
Dobiegliśmy
na trzecim
miejscu
i
był
to
naprawdę
świetny
rezultat.
W
następnym
roku
wygraliśmy
zawody
– to
był
największy
sukces
w
swoim
życiu.

4. Zdecyduj, która forma jest poprawna.

0. W zeszłym tygodniu codziennie
o siódmej rano.
1. Wczoraj
nowy komputer. Świetnie działa.
2. Cały wieczór
filmy.
3. Musisz
tę książkę, jest bardzo interesująca.
4.
na twój telefon cały dzień.
5. Jeszcze nie
jakie studia wybierze.
6. Nigdy nie
soku ananasowego.
7. Musimy
o tej sytuacji.

5. Uzupełnij tekst słowami z ramki.

John pierwszy raz
do Polski, kiedy miał trzy lata. Wtedy pierwszy raz
swoich dziadków w Gdyni. Rodzice Pitera
do USA zaraz po ślubie.
w Chicago, tam pracowali, poznali nowych znajomych i
zostać na dłużej.
Po pięciu latach
Piter, ale mama mówiła do niego Piotruś. W przedszkolu i szkole
dzieci
po angielsku, a w domu rodzice
czasami po polsku, a czasami po
angielsku. Raz w roku Piter razem z rodzicami
do Polski. Zawsze
dziadków, ale też podróżował po kraju.
Gdańsk, Warszawę, Toruń, Wrocław,
Częstochowę, Lublin i Kraków. Kiedy
szkołę, postanowił, że nie pójdzie od razu na
studia, tylko przyjedzie do Polski na kurs języka polskiego.
kurs w Krakowie. Uczył
się bardzo intensywnie, ale dużo czasu
też z nowymi kolegami i koleżankami.
tutaj Annę, która też miała polską rodzinę, a
w Australii. Piter
w Annie i nie chciał wracać do USA.
odwiedzał
Poznał
rozmawiali
Zamieszkali
wyjechali
postanowili
Zwiedził
Wybrał
urodził się
mówiły
odwiedził
przyjechał
skończył
spędzał
mieszkała
przyjeżdżał
zakochał się

6. Wybierz poprawną formę.

0. Ewa wczoraj przez dwie godziny
film z koleżankami.
1. Dlaczego mi nie
, że się przeprowadzasz?
2. Anna i Ola regularnie
w parku na spacerze.
3. Zawsze przed snem
interesującą książkę.
4. Wreszcie
list do babci. Czeka na niego bardzo długo.
5. Wczoraj
Tomkowi piękny prezent na urodziny.
6. Nie
kawy do końca. Teraz jest zimna.
7. W piątek wieczorem nie
nic interesującego.

W stadninie

Emilka

Mamo, ale to wspaniała historia o twoim dziadku. Też chcę jeździć konno. Mogę?

Julia

A ja chciałabym zobaczyć te wszystkie konie i obejrzeć stadninę.

Antek

A ja mam ochotę na przejażdżkę bryczką.

Kate

Hmmm..dobrze, musimy to teraz wszystko dokładnie zaplanować…

7. Przeczytaj ofertę i cennik stadniny koni i odpowiedz na pytania.

Cennik usług turystycznych i rekreacyjnych stadniny

Rodzaj usługi

Czas

Cena

Zwiedzanie stadniny z przewodnikiem (*)
Początek trasy przy sklepie z pamiątkami (pierwszy budynek za bramą)

Grupa do 20 osób

ok. 1 godz.

100 zł

Grupa powyżej 20 osób

ok. 1 godz.

5 zł / osobę

Rodzina (5 osób) - na zgłoszenie

ok. 1 godz.

80 zł

Osoby indywidualne (min. 10 osób) - od 2 maja do 27 września w soboty i w niedziele o godz. 13:00 
(bilet ulgowy dotyczy młodzieży szkolnej i emerytów)

ok. 1 godz.

normalny - 10 zł / osobę 
ulgowy - 8 zł / osobę

Prezentacja koni
(prezentacja 5 koni - tylko zamówiony wcześniej)

30 min.
 

300 zł
 

Przejażdżki wozem i bryczką

Jazda wozem - dorośli (do 10 osób)

1 godz.

125 zł

Jazda wozem - dzieci (do 12 osób)

1 godz.

50 zł

Jazda bryczką (do 5 osób)

1 godz.

125 zł

Jazda konna - wyłącznie z instruktorem jeździectwa

Jazda konna - krótka

15 min.

20 zł

Jazda konna - długa

30 min.

35 zł

Karnet 10 jazd

10 x 1 godz.

340 zł

Rodzaj usługi

Czas

Cena

1. Ile rodzina Rossini zapłaci za zwiedzanie stadniny z przewodnikiem?
2. Gdzie zaczyna się zwiedzanie? Przy
3. Ile kosztuje pokaz koni?
4. Jak długo trwa przejażdżka bryczką?
5. Ile maksymalnie osób może jechać bryczką?
6. Jak długo trwa krótsza przejażdżka na lonży?

Stacja 3 - Odpoczywamy…aktywnie !

Antek

To fajne zwiedzać miasto na rowerze.

Julia

Najpierw biegaliśmy w Lublinie, a teraz jeździmy w Zamościu.

Emilka

Jestem już zmęczona, kiedy będziemy nad jeziorem?

Antek

Zaraz tam jedziemy.

1. Przeczytaj ogłoszenie i zaznacz czy to prawda, czy fałsz.

Sprawdź w słowniku Emilki

wynająć, cennik, czas pobytu, bezpłatnie=gratis, wypożyczenie, rower wodny, kajak

0. Rodzina Rossini to 6 osób, więc najlepiej wynająć domek 6- osobowy.
1. Jeśli rodzina będzie w nad jeziorem w czwartek i piątek, to zapłaci za domek 6 -osobowy 450zł.
2. Wynajęcie domku 6-osobowego na weekend kosztuje 600zł.
3. Jeśli rodzina wynajmie domek na weekend, to za parking zapłaci 4zł.
4. Jeśli Julka i Emilka chcą wypożyczyć rowery od 10.do 13.00, to muszą zapłacić 10zł.
5. Ludwik z Antkiem będą chcieli pływać rowerem wodnym 2 godziny, więc zapłacą 30zł.
6. Kate chce pływać kajakiem 1 godzinę, więc zapłaci 15zł.

2. Kate i Ludwik zdecydowali, że wynajmą domek. Uzupełnij brakujące słowa.

Kate: Dzień dobry. Chcemy wynająć domek dla sześciu osób. Czy są
miejsca?
Karol: Dzień dobry. W jakim
chcą państwo domek?
Kate: Od
do przyszłej środy.
Karol: To aż 9 dni. Proszę poczekać, sprawdzę, czy mamy wolny
dla państwa. Tak, mogę zaproponować
domek nr 8, ale będą państwo musieli wyjechać w środę przed 12.00, bo
będzie już inna rodzina.
Kate: Świetnie, czy mogę najpierw
domek?
Karol: Oczywiście, proszę za mną. Proszę bardzo, tutaj jest wejście, po lewej stronie mała
,
a naprzeciwko pokój i obok łazienka. Po schodach na górę i tu dwa
, po lewej stronie trochę większy z łóżkiem
i
, po prawej mniejszy, z łóżkiem piętrowym.
Kate: Dobrze. To nam wystarczy, bardzo ładny
na jezioro, dzieciom się spodoba.
Ile to będzie
?
Karol: Ponieważ zostają państwo ponad 7 dni, będzie rabat - w sumie 2240 zł, parking
.
Kate: Świetnie. Zaraz przyjdę do
uregulować rachunek.
Karol: Zapraszam i życzę
pobytu.
pokoje
po południu
biura
terminie
kosztować
widok
kanapą
kuchnia
miłego
domek
obejrzeć
wolne
gratis
dzisiaj
Posłuchaj i sprawdź.

3. Przeczytaj dialog jeszcze raz i odpowiedz na pytania.

0. Jaki domek chce wynająć Kate? Dla
osób.
1. Ile dni rodzina Rossini chce spędzić nad jeziorem?
2. O której godzinie muszą wyjechać w środę? Przed
3. Ile pokoi jest w tym domku?
4. Co widać z okien na górze?
5. Gdzie Kate będzie płacić za domek? W

4.Posłuchaj, o czym oni rozmawiają i dopasuj ilustrację do dialogu.

Posłuchaj. Uwaga jest o jedną ilustrację za dużo.

5. Uzupełnij dialog słowami z ramki.

Julia: Niesamowita architektura.
Antek: Nie bez powodu
Zamość „perłą renesansu”.
Julia: Skąd to
?
Antek:
w przewodniku.
Ludwik:
tu w dzieciństwie i dokładnie
całe miasto.
Antek: Ty? W Zamościu?
Ludwik: Tak, mój dziadek
do uzdrowiska w Nałęczowie, bo lekarz
mu zmianę klimatu.
Dziadek
w Nałęczowie trzy tygodnie i na koniec pobytu
babcię, a babcia
mnie ze sobą. Wtedy
Zamość.
Kate: Nigdy mi o tym nie
.
Ludwik: Nigdy nie
. To
cudowne wakacje.
tu tydzień w lecie, kiedy
we Włoszech
bardzo gorąco. Tutaj
ciepło i przyjemnie, dziadkowie
mnie
na długie spacery. Codziennie
lody i dużo
.
też zabytki, a raz
na rowerze do parku.
Kate: W takim razie
naszym przewodnikiem do końca dnia.
zabrała
przyjechał
Zwiedzaliśmy
pojechaliśmy
zwiedziłem
Byłem
Byliśmy
zaproponował
Przeczytałem
będziesz
zabierali
poznałem
wiesz
jedliśmy
pytałaś
spędził
jest
były
zaprosił
nazywają
było
rozmawialiśmy
opowiadałeś
Posłuchaj i sprawdź.

6. Wybierz z tekstu czasowniki niedokonane i dokonane.

ASPEKT NIEDOKONANY
ASPEKT DOKONANY
Byłem
Jedliśmy
Nazywają
pytałaś
zaprosił
pojechaliśmy
wiesz
Zwiedziłem
Zwiedzaliśmy
poznałem
Było
Jest
Opowiadałeś
rozmawialiśmy
będziesz
Przyjechał
były
opowiadałeś
zabrała
zaproponował
Byliśmy
spędził
Zabierali

TO UMIEM!

Komunikacja:
znam nazwy dyscyplin sportowych
znam nazwy podstawowych akcesoriów sportowych
znam nazwy miejsc, w których można uprawiać sport
umiem relacjonować przeszłość
umiem czytać oferty wynajmu domku i sprzętu turystycznego
znam zwroty i wyrażenia związane z wynajmowaniem domku
Gramatyka:
wiem, co to jest aspekt czasownika i wiem, jak go rozpoznać
znam różnicę między czasownikami niedokonanymi i dokonanymi
znam zasady używania czasowników niedokonanych i dokonanych
Kompetencja kulturowa:Znam następujące miejsca i obiekty:
Lublin
Zamość
Janów Podlaski
Learn Polish
in Krakow!

School of Polish Language and Culture of the Jagiellonian University
close