Odpoczywamy nad morzem!
4. ZACHODNIOPOMORSKIE

Stacja 1 Co zwykle robisz rano, a co w południe?

1. Co oni robią?

CO ONA/ON ZWYKLE ROBI RANO?
CO ONA/ON ZWYKLE ROBI PRZED POŁUDNIEM?
CO ONA/ON ZWYKLE ROBI W POŁUDNIE?
CO ONA/ON ZWYKLE ROBI PO POŁUDNIU?
CO ONA/ON ZWYKLE ROBI WIECZOREM?
CO ONA/ON ZWYKLE ROBI W NOCY?

2. Posłuchaj, a potem przeczytaj dialog i zdecyduj, czy  to prawda, czy nieprawda.

Sprawdź w słowniku Emilki

propozycje, województwo, latarnia, plaża, spędzić, pogoda, zakupy, pamiątki, pierścionek, bursztyn, muszelki, sprawdzić, zobaczyć, piękne, pomysł, podoba

Mama

Co robimy dzisiaj? Macie jakieś propozycje?

Tato

Teraz jemy śniadanie, a przed południem możemy iść na spacer po Kołobrzegu i zobaczyć latarnię.

Julia

A plaża? Ja chcę się opalać i robić zdjęcia na plaży.

Mama

Dobrze, możemy spędzić popołudnie na plaży, bo jest świetna pogoda.

Emilia

A ja chcę iść na zakupy i kupić pamiątki, może pierścionek z bursztynem, a dla koleżanek muszelki.

Mama

Antek, a ty? Co chcesz robić?

Antek

Ja chcę odpoczywać, a po południu iść do kina, co wy na to?

Tato

A jaki film jest w kinie?

Antek

Nie wiem, ale mamy gazetę i sprawdzimy.

Mama

Dobrze. To teraz jemy śniadanie, ubieramy się i idziemy zobaczyć miasto, a po obiedzie proponuję małe zakupy pamiątek. Po południu tato z Antkiem idzie do kina, a my z dziewczynami na plażę. Dobry pomysł?

Emilia

A wieczorem zrobimy piękne zdjęcia nad morzem, dobrze?

Julia

Świetny pomysł.

Tato

Mnie też się podoba.

Mama

To jemy śniadanie. Smacznego!

Tato

Dziękujemy, nawzajem.
0. Rodzina wie, co chce dziś robić.
1. Tato chce spacerować po plaży.
2. Emilia planuje kupić pamiątki dla koleżanek.
3. Antek proponuje wyjście do kina.
4. Tato wie, jaki film jest w kinie.
5. Po śniadaniu cała rodzina idzie na zakupy.
6. Wieczorem Emilia chce robić zdjęcia nad morzem.

3. Co oni mówią? Zaznacz dobrą formę.

Posłuchaj.
0. Kate budzi się.
1. Ludwik
.
2. Dzieci
.
3. Wy
.
4. Ja
śniadanie.
5. Emilka i Julia
sok.
6. Co ty
robić?
7. Antek
prysznic.
8. My
z kolegą.

GRAMATYKA

KONIUGACJE CZASOWNIKA

KONIUGACJA I
Np. wstawać, myć się, pić, brać, chcieć, pisać iść, jechać, czasowniki, które kończą się na – ować: np. pracować, próbować

Kto?

wstawać

spacerować

KOŃCÓWKA

ja

wstaję

spaceruję

ty

wstajesz

spacerujesz

-esz

on/ona/ono

pan/pani

wstaje

spaceruje

-e

my

wstajemy

spacerujemy

-emy

wy

wstajecie

spacerujecie

-ecie

oni/one

państwo

wstają

spacerują

- ą

Uwaga! Niektóre czasowniki zmieniają temat w odmianie przez osoby np.: wstawać (wstaję, wstajesz), pisać (piszę, piszesz), iść (idę, idziesz), jechać (jadę, jedziesz).

4. Która forma jest dobra?

0. Mama zawsze wszystko
.

1. Rodzina Rossini często
.
2. Julia
po parku.
3. Czym (ty) się
?
4. Mama
za prezent.
5. Ja codziennie
.
6. Dlaczego wy nie
o polityce?
7. Antek jeszcze nie
.
8. My często
zupę na obiad.

5. Odmieniamy czasowniki. Wpisz dobre formy.

0. Codziennie
(wstawać) o 8.00.

1. Piotr zwykle
(brać) prysznic wieczorem.
2. Czy (ty) często
(pić) herbatę na śniadanie?
3. Mama zawsze
(wstawać) bardzo wcześnie.
4. Co oni
(chcieć) jeść na obiad?
5. Czy wy teraz
(iść) do kina?
6. Julia zawsze bardzo długo
(myć) zęby.
7. Oni
(pisać) zadanie domowe.
8. Państwo Rossini
(jechać) z dziećmi do Świnoujścia.

GRAMATYKA

KONIUGACJE CZASOWNIKA

KONIUGACJA II
np. mówić, lubić, dzwonić, robić, płacić, tańczyć, uczyć, spać, budzić, nosić

Kto?

płacić

tańczyć

KOŃCÓWKA

ja

płacę

tańczę

ty

płacisz

tańczysz

-isz/-ysz

on/ona/ono

pan/pani

płaci

tańczy

-i/-y

my

płacimy

tańczymy

-imy/-ymy

wy

płacicie

tańczycie

-icie/-ycie

oni/one

państwo

płacą

tańczą

- ą

Uwaga! Spać (ja śpię, ty spisz).

6. Lubię, lubisz, lubimy… Która forma jest dobra?

Sprawdź w słowniku Emilki

nosić, długo, wcześnie, bilet

0. Emilia
robić zdjęcia.

1. Ona często
do koleżanki.
2. My
języka polskiego.
3. Antek zawsze długo
.
4. Ludwik i Katarzyna
w klubie.
5. Czy rozumiesz, co ono
?
6. Julia często
bardzo wcześnie.
7. Co ty teraz
?
8. Wy
3 zł za bilet.

GRAMATYKA

KONIUGACJE CZASOWNIKA

KONIUGACJA III
np. czekać, czytać, mieszkać, oglądać, nazywać, słuchać, pływać, szukać, grać, pytać, przepraszać, mieć, ubierać, wracać, odpoczywać,

Kto?

KOŃCÓWKA

ja

-m

ty

-asz

7. Uzupełnij tabelę.

ja słucham
ty
on, ona, ono
my
wy słuchacie
oni, one
słucha
słuchasz
słuchają
słuchamy

8. Wpisz dobrą formę.

Sprawdź w słowniku Emilki

rodzina, kolorowo,odwiedzić, słowa, tłumaczy, rysuje,pamiętnik, najchętniej, maluje,potem, podróż

Ona
(mieszkać) w Nowym Jorku, ale
(być) z Polski.
Kate
(mieć) miłą rodzinę - to Ludwik, Antek, Julia i Emilia.
Oni
(lubić) podróżować i teraz (oni)
(być) w Polsce.
Kate jest architektem i dużo
(pracować).
Ona
(interesować się) sztuką i
(gotować) dobre jedzenie.
Katarzyna zwykle
(ubierać się) kolorowo i
(mieć) oryginalny styl.| W Polsce (ona)
(chcieć) odwiedzić rodzinę.
Ludwik
(być) lekarzem. Pracuje w klinice rehabilitacji.
On jest optymistą i zawsze
(mieć) dobry humor. Ludwik lubi uprawiać sport,
codziennie
(czytać) gazety i
(uczyć się) nowych słów po polsku.
Julia i Emilia
(być) sympatycznymi dziewczynami. Julia często
(fotografować),|
(rozmawiać) i
(mailować) z koleżankami.
Ona słabo
(mówić) po polsku, ale dużo
(rozumieć).| Emilia jest wesoła i aktywna. Dużo
(pytać),
(tłumaczyć) nowe słowa,| ładnie
(rysować),
(pisać) pamiętnik z podróży po Polsce.
Antek zawsze długo
(spać), bo najchętniej
(uczyć się) w nocy.| To kreatywny, utalentowany chłopak. Bardzo ładnie
(malować), często
(uprawiać) sport,| a teraz
(planować) studia w Polsce.

Co robisz w poniedziałek?

DNI TYGODNIA

1

poniedziałek

TYDZIEŃ

2

wtorek

3

środa

4

czwartek

5

piątek

6

sobota

7

niedziela

Julia: Kiedy masz czas?
Ania: Mam czas w środę.

Konstrukcja: w + biernik
(w poniedziałek, w sobotę…)

9. Posegreguj, kiedy i co planuje robić rodzina Rossini.

  • We wtorek odpoczywamy na plaży i kupujemy pamiątki.
  • W poniedziałek spacerujemy po Kołobrzegu.
  • W sobotę jesteśmy w Zamku Książąt Pomorskich w Szczecinie.
  • W piątek oglądamy żubry.
  • W czwartek jedziemy do Świnoujścia i spotykamy się ze znajomymi.
  • W środę jesteśmy na Festiwalu Gwiazd w Międzyzdrojach i w Muzeum Muszli.
  • W niedzielę kupujemy bilety i pakujemy bagaże!

Stacja 2 - Sukienka czy spódnica? Biała czy czerwona?

Emilia

Julia, czy wiesz jaki to kolor?

Julia

Nie wiem, ale mama na pewno wie.

Emilia

Mamo, jaki to kolor?

Mama

To jest biały, żółty, pomarańczowy, różowy, czerwony, brązowy, zielony, niebieski, fioletowy, granatowy, szary, czarny.

Emilia

Dziękuję! Muszę powtórzyć.

Julia

Mamo, jaki kolor lubisz?

Mama

Lubię zielony, żółty i fioletowy, a ty?

Julia

Ja lubię niebieski i biały. A Emilka najbardziej lubi różowy :-)

Emilia

To nieprawda! Różowy lubią tylko małe dziewczynki, a ja nie jestem mała!

Sprawdź w słowniku Emilki

na pewno, najbardziej, dziewczynki, o modzie

1. Jaki to kolor?

  • zielony
  • biały
  • granatowy
  • fioletowy
  • szary
  • brązowy
  • czerwony
  • niebieski
  • pomarańczowy
  • żółty
  • różowy
  • czarny

Julia

Mamo, co czytasz? Czy to magazyn o modzie?

Mama

Tak, to katalog z modą. Chcesz oglądać ze mną?

Julia

Tak, oczywiście, uwielbiam modę!

Emilia

Ja też! Ale nie wiem, jak to się mówi po polsku. Mamo, co to jest?
Odzież damska
Odzież męska
Obuwie/buty
Dodatki
Biżuteria

Julia

Mamo, wiemy już jak nazywają się ubrania po polsku, więc możemy iść na zakupy?

Mama

Tak, oczywiście, ale po południu, po obiedzie.

Emilia

Ale fajnie! Bardzo się cieszę.

Julia

Ja też. Chcę nową sukienkę albo spódnicę, a ty?

Emilia

A ja kostium kąpielowy, żeby kąpać się w morzu!

Mama

Dobrze, a teraz idziemy na obiad!

Sprawdź w słowniku Emilki

oczywiście, fajnie, cieszę się, w morzu

GRAMATYKA Antek ma nowe buty, a Julia okulary!

dzisiaj/teraz/w tym momencie mam na sobie + biernik   

    (Ja).....Mam.... (mieć) dziś na sobie ...białą.. bluzkę......(biała bluzka).

zwykle/od czasu do czasu/często/zawsze      noszę + biernik

   Ona zwykle ..nosi .. (nosić)  ....brązowy sweter.. (brązowy sweter).

2. Co oni mają na sobie? Uzupełnij.

1. Katarzyna teraz
na sobie
.
2. Ja dziś
na sobie
.
3. My zwykle
.
4. Wy teraz
na sobie
.
5. Julia i Emilia od czasu do czasu
.
6. (Ja) zawsze
.
7. Ludwik czasem
.
8. Czy (ty) dzisiaj
na sobie
?
macie
mam
masz
okulary słoneczne
zegarek
nosi
fioletową bluzkę
szary garnitur
czerwoną spódnicę
czarne buty
nosimy
ma
niebieski sweter
białe skarpetki
noszę
noszą

GRAMATYKA

BIERNIK LICZBY MNOGIEJ = MIANOWNIK LICZBY MNOGIEJ

Rodzaj męski

Przykład:  Często noszę sportowe buty.  

                 Oni mają na sobie modne kurtki.

Rodzaj żeński

Przykład:  Emila ma nowe okulary.

                 Ona lubi eleganckie sukienki.

Rodzaj  nijaki

Przykład: Katarzyna lubi ciekawe muzea.

                Oni kupują dwa polskie piwa.

3. Zaznacz poprawną odpowiedź.

0. Piotr zna te
.
1. Oni kupują
.
2. Czy Antek zna te
?
3. Emilka ma na sobie
.
4. Czy one lubią nosić
?
5. Julia kolekcjonuje
.
6. Katarzyna często nosi
.
7. Ludwik często kupuje
.
8. Rodzina Rossini zwiedza
.

Stacja 3. Czy mogę przymierzyć?

Sprawdź w słowniku Emilki

godziny, bawcie się, pomóc, zobaczyć, rozmiar, wybór, Tam, wyglądasz, pasuje Ci, paragon

1. Idziemy na zakupy! Przeczytaj i posłuchaj.

Posłuchaj.
Antek: Mamo, to my z tatą idziemy do kina, a wy macie czas na zakupy.
Tato: Tak, spotkamy się za 3 godziny. Bawcie się dobrze!
Mama: Do zobaczenia.
Julia: Super! Idziemy.
Emilia: Pa.
Mama: Dzień dobry.
Sprzedawczyni: Dzień dobry. Czy mogę pomóc?
Mama: Chcę zobaczyć sukienki.
Sprzedawczyni: Jaki kolor i rozmiar?
Julia: Ja chcę krótką i niebieską, rozmiar 34. Czy są takie?
Sprzedawczyni: Mamy duży wybór. Są sukienki krótkie i długie, szerokie i wąskie.
Julia: Chcę tę krótką i wąską. Czy mogę przymierzyć?
Sprzedawczyni: Tak, proszę. Tam jest przymierzalnia.
Mama: Julia, czy ta sukienka jest dobra?
Julia: Tak, ale chcę przymierzyć jeszcze granatową.
Mama: Dobrze.
Emilka: Świetnie wyglądasz! Pasuje Ci ten kolor.
Julia: Tak? Naprawdę?
Emilia: Tak, ta sukienka jest bardzo ładna.
Mama: To co robimy? Kupujemy?
Julia: Tak, chcę ją.
Mama: Ile kosztuje ta granatowa sukienka?
Sprzedawczyni: Kosztuje 125 zł.
Mama: Dobrze, proszę tę sukienkę.
Sprzedawczyni: Czy pani płaci kartą, czy gotówką?
Mama: Kartą.
Sprzedawczyni: Proszę, to sukienka i paragon.
Mama i Julia: Dziękujemy.
Emilia: A teraz coś dla mnie. Idziemy.
Mama: Do widzenia.
Sprzedawczyni: Dziękuję, do widzenia.

2. Emilia chce nowy kostium kąpielowy. Uzupełnij dialog.

Sprawdź w słowniku Emilki

racja (rację) za duży, mniejszy/większy, pasuje, promocja, rabat, okazja, zrezygnować, wolę, zapraszam, ponownie

Emilia: Mamo, ja chcę mieć nowy
kąpielowy.
Mama: Ale ten stary, który masz, jest bardzo
.
Emilia: Tak, ale nie jest modny! Chcę różowy.
Julia: Różowe kostiumy są dla małych dzieci!
Emilia: Masz rację. To może zielony.
Mama: Dobrze, proszę nam pokazać kostiumy
dla dziewczynek.
Sprzedawczyni: Proszę bardzo. Tu są żółte, pomarańczowe, czerwone i zielone. Jakie
panią interesują?
Emilia: Chcę zobaczyć te zielone kostiumy.
Sprzedawczyni: Jaki
?
Mama: Myślę, że rozmiar S jest dobry.
Sprzedawczyni: Proszę, to jest zielony kostium, rozmiar S, a tam jest
.
Emilia: Dziękuję. Idę przymierzyć.
rozmiar
ładny
kąpielowe
przymierzalnia
kostium
kolory

Julia: I co? Jak wyglądasz?
Emilka: Jest za duży. Muszę
mniejszy rozmiar. Możesz poprosić o rozmiar XS?
Julia: Dobrze.
Mama: Czy rozmiar XS jest dobry?
Emilka: Tak, ten pasuje. A
kosztuje?
Mama: Myślę, że jest drogi, ale może jest promocja.
Sprzedawczyni: Tak, dziś mamy rabat na wszystkie kostiumy. To
okazja!
Emila: Mamo, czy możemy kupić ten kostium, bardzo Cię
.
Mama: Dobrze, ale musisz zrezygnować z nowych okularów słonecznych.
Emilka: Nie ma problemu. Wolę nowy kostium!
Mama: Ile
?
Sprzedawczyni: 98 zł.
Mama: Czy mogę płacić
?
Sprzedawczyni: Niestety nie, tylko gotówką.
Mama: Proszę.
Sprzedawczyni: Dziękuję. Tu jest reszta i
.
Mama: Dziękujemy i do widzenia.
Sprzedawczyni:
i zapraszam ponownie.
świetna
płacę
mieć
rachunek
proszę
kartą
ile
Do widzenia

3. Przeczytaj, posłuchaj i posortuj w kolejności odłsuchu.

A
B
C
D
E
F
  • Julia: Ładnie wyglądzasz.
    Emilia: Dziękuję, jesteś miła.
  • Anna: Podoba mi się twoja sukienka.
    Julia: Serio? Dziękuję.
  • Antek: Fajne masz buty!
    Tomek: Dzięki.
  • Ludwik: Ładnie Ci w tym kolorze.
    Kate: Bardzo dziękuję.
  • Kate: Pasuje Ci ten kolor.
    Julia: Dziękuję!
  • Adam: Podobają mi się twoje okulary.
    Julia: Dziękuję, miło mi to słyszeć.

Słownik słów najnowszych

Dzięki=dziękuję

GRAMATYKA Komplementy po polsku.

podobać się + mianownik

Podoba mi się twoja spódnica i twój sweter. (Podoba mi się + mianownik l. poj.)
Podobają mi się twoje buty i spodnie. (Podobają mi się + mianownik l. mn.)

Mama uczy

Kiedy używamy czasownika lubić, kiedy podobać? Po polsku jeśli coś nam się podoba, to znaczy, że uznajemy to za ładne, miłe, sympatyczne. Czasownika lubić używamy, kiedy czujemy do kogoś sympatię, coś sprawia nam przyjemność. (np. Ona mi się podoba, bo jest ładna, ale za dużo mówi, więc jej nie lubię.).

4. Ułóż zdania.

1.
.
twój
Podoba
się
sweter
mi

2.
.
się
Podoba
sukienka
mi
twoja

3.
.
buty
się
mi
Podobają
twoje

4.
.
mi
twój
podkoszulek
się
Podoba

5. Co oni mają na sobie? Posłuchaj i skompletuj ubranie Julii, Emilki i Antka.

Posłuchaj.
a) Julia.
b) Emilka.
c) Antek.

TO UMIEM!

Komunikacja:
umiem mówić o rutynie dnia codziennego
znam dni tygonia
znam kolory po polsku
znam nazwy ubrań i obuwia
umiem zrobić zakupy w sklepie odzieżowym
umiem powiedzieć komplement i zareagować na niego
Gramatyka:
znam wszystkie koniugacje czasownika
umiem tworzyć liczbę mnogą biernika i używać tych form
Kompetencja kulturowa:Wiem, co to jest:
Kołobrzeg (Latarnia w Kołobrzegu)
bursztyn
Skansen Słowian i Wikingów w Wolinie
Międzyzdroje; zagroda żubrów.
Świnoujście
Szczecin
Learn Polish
in Krakow!

School of Polish Language and Culture of the Jagiellonian University
close