Kim będziesz? PLANUJEMY!
8. ŁÓDZKIE

Stacja 1 - Co będziemy zwiedzać?

Ludwik

Zawsze chciałem zwiedzić Łódź.

Antek

Mamo, co to jest Manufaktura?

Julia

Co będziemy tu robić?

Mama

Będziemy zwiedzać, spacerować i…

Emilia

… będziemy robić zakupy?

Sprawdź w słowniku Emilki

zobaczyć, wielu, stolica, reżyser, ważne, np. - na przykład, podobna, znajduje się, najdłuższa, handlowa, cmentarz żydowski, jeden z największych (największy)

1. Manufaktura. Posłuchaj, przeczytaj i wybierz dobrą odpowiedź.

Posłuchaj.

Antek

Mamo, co to jest Manufaktura? Co tu będziemy robić?

Mama

Będziemy zwiedzać. Tato chciał zobaczyć Łódź, bo to jest bardzo ciekawe miasto. Czy wiecie, że wielu ludzi nazywa Łódź stolicą polskiego kina?

Emilia

Ja myślałam, że stolicą Polski jest Warszawa.

Mama

Tak, to prawda, ale Łódź to miasto, w którym jest świetna Szkoła Filmowa i studiują tu osoby, które chcą być reżyserami i aktorami, dlatego to takie ważne miasto dla polskiego kina. Studiowali tu np. Roman Polański i Andrzej Wajda. Oni dostali Oskara!

Tato

Tak, jest tu też Aleja Gwiazd, podobna do tej w Hollywood.

Julia

Naprawdę? Musimy to zobaczyć.

Mama

Dobry pomysł! Ta Aleja znajduje się przy ulicy Piotrkowskiej – najdłuższej ulicy handlowej w Europie.

Emila

Świetnie, to jest tam też dużo sklepów. To mi się podoba!

Antek

Nie, znowu zakupy?

Mama

Nie, nie będziemy robić zakupów. Będziemy spacerować i oglądać.

Tato

A gdzie będziemy jeść obiad?

Mama

Przy ulicy Piotrkowskiej jest dużo restauracji, więc nie ma problemu. Możemy tam iść na obiad.

Tato

Dobry plan. A po obiedzie musimy zobaczyć jeszcze jedno ważne miejsce – Cmentarz Żydowski, bo to jest jeden z największych takich cmentarzy w Europie.

Mama

Dobrze. A teraz kupujemy bilety i będziemy zwiedzać.

0. Rodzina Rossinich jest
.
1. Ludwik chciał zwiedzić Łódź, bo
.
2. W Łodzi jest
.
3. Ulica Piotrkowska to miejsce,
.
4. Julia chce
.
5. Po obiedzie Rodzina Rossinich planuje
.

2. Kupujemy bilety. Posłuchaj dialogu i zdecyduj, które zdania są prawdziwe (P), a które fałszywe (F).

Posłuchaj.
0. Ludwik kupuje bilety do kina.
1. Antek ma 19 lat.
2. Emilia ma 12 lat.
3. Antek musi kupić bilet normalny.
4. Ludwik kupuje 2 bilety normalne i trzy ulgowe.
5. Bilety kosztują 40 złotych.
6. Ludwik płaci kartą.

3. Posłuchaj jeszcze raz i wpisz brakujące numery.

Posłuchaj.

Mama uczy

Bilet normalny kosztuje 100% ceny. Bilet ulgowy jest tańszy (na przykład 50% ceny). Często bilet ulgowy mogą kupować dzieci, studenci albo emeryci.

Tato: Dzień dobry.

Kasjerka: Dzień dobry. Słucham pana.

Tato: Proszę biletów.

Kasjerka: Jakie bilety? Normalne czy ulgowe?

Tato: Nie wiem, chyba normalne, a dla dzieci ulgowe, tak?

Kasjerka: A ile lat mają dzieci?

Tato: Antek ma lat, Julia , a Emilia lat.

Kasjerka: Jeśli syn ma już lat, to musi kupić bilet normalny, a dla córek może być ulgowy.

Tato: Dobrze, to bilety normalne i ulgowe.

Kasjerka: Proszę bardzo.

Tato: Ile płacę?

Kasjerka: Razem zł.

Tato: Będę płacić kartą, dobrze?

Kasjerka: Oczywiście.

Tato: Proszę.

Kasjerka: Dziękuję.

GRAMATYKA CZAS PRZYSZŁY (aspekt niedokonany)

 

Być

(to be)

+ bezokolicznik

(infinitive)

ja

będę

Ja będę tańczyć w klubie.

ty

będziesz

Ty będziesz pisać zadanie.

on, ona

ono

będzie

On/ona/ono będzie oglądać film.

my

będziemy

My będziemy spotykać się ze znajomymi.

wy

będziecie

Wy będziecie słuchać muzyki.

oni/one

będą

Oni/one będą podróżować po Europie.

Słowa, które sugerują użycie czasu przyszłego:
jutro, pojutrze, za tydzień, za miesiąc, za rok, w przyszłym tygodniu, w przyszłym miesiącu, w przyszłym roku.

4. Zaznacz formy czasu przyszłego.

Antek:
Mamo,
co
to
jest
Manufaktura?
Co
tu
będziemy robić
?
Mama:
Będziemy zwiedzać
.
Tato
chciał
zobaczyć
Łódź,
bo
to
bardzo
ciekawe
miasto.
Czy
wiecie,
że
wielu
ludzi
nazywa
Łódź
stolicą
polskiego
kina?
Emila:
Ja
myślałam,
że
stolicą
Polski
jest
Warszawa.
Mama:
Tak,
to
prawda,
ale
Łódź,
to
miasto,
w
którym
jest
świetna
Szkoła
Filmowa
i
studiują
tu
osoby,
które
chcą
być
reżyserami
i
aktorami,
dlatego
to
takie
ważne
miasto
dla
polskiego
kina.
Studiowali
tu
np.
Roman
Polański
i
Andrzej
Wajda.
Oni
dostali
Oskara!
Tato:
Tak,
jest
tu
też
Aleja
Gwiazd,
podobna
do
tej
w
Hollywood.
Julia:
Naprawdę?
Musimy
to
zobaczyć.
Mama:
Dobry
pomysł!
Ta
Aleja
znajduje
się
przy
ulicy
Piotrkowskiej
najdłuższej
ulicy
handlowej
w
Europie.
Emila:
Świetnie,
to
jest
tam
też
dużo
sklepów.
To
mi
się
podoba!
Antek:
Nie,
znowu
zakupy?
Mama:
Nie,
nie
będziemy robić
zakupów.
Będziemy spacerować i oglądać
.
Tato:
A
gdzie
będziemy jeść
obiad?
Mama:
Przy
ulicy
Piotrkowskiej
jest
dużo
restauracji,
więc
nie
ma
problemu.
Możemy
tam
iść
na
obiad.
Tato:
Dobry
plan.
A
po
obiedzie
musimy
zobaczyć
jeszcze
jedno
ważne
miejsce
Cmentarz
Żydowski,
bo
to
jeden
z
największych
takich
cmentarzy
w
Europie.
Mama:
Dobrze.
A
teraz
kupujemy
bilety
i
będziemy zwiedzać
.

5. Zaznacz dobrą formę.

0. Ludwik
czytać książkę.
1. Julia
robić zdjęcia.
2. W przyszłości (ja)
studiować medycynę.
3. Rodzina Rossinich
zwiedzać miasto.
4. Jutro (oni)
spotykać się ze znajomymi.
5. Czy wy
podróżować po Polsce?
6. Pojutrze my
odpoczywać na plaży.
7. Co Antek
robić wieczorem?
8. Julia i Emilia
pisać kartki do koleżanek.

Stacja 2 - To będzie wspaniały dzień!

1. Co oni będą robić? Uzupełnij słowami z ramki. Uwaga! Słów jest więcej niż trzeba.

Ludwik
Przykład: Jutro rano Ludwik będzie biegać.
Po południu on
.
Wieczorem Ludwik i Antek
.
będzie
czytać gazetę
grać w tenisa
będą
Kate
Jutro rano Kate
.
Przed południem ona
.
Po południu Kate, Ludwik, Julia, Emilka i Antek
Po obiedzie Katarzyna
i
Wieczorem ona
w parku.
będzie
będzie
będą
będzie
spacerować
jeść obiad
będzie
czytać książkę
budzić się
słuchać muzyki
robić zakupy
Julia
Jutro Julia
bardzo długo.
Przed południem
przez telefon i
maile.
Po południu Julia i Emilka
w kinie.
Wieczorem one
do domu.
będą
wracać
oglądać film
spać
będą
pisać
rozmawiać
będzie
będzie
Antek i Emilka
Emilka: Antek, co ty
robić jutro?
Antek: Jutro rano
. Potem
z kolegą.
Po południu
muzyki. Ja i tata
w tenisa.
Wieczorem
, a ty?
Emilka: Ja
kartki pocztowe do koleżanek w Ameryce.
Po południu ja i Julka
film w kinie.
słuchać
uprawiać sport
spotykać się
będziemy
będę
oglądać
będziesz
pływać
będę
będę
pisać
będę
będę
grać
będziemy

GRAMATYKA MÓC, CHCIEĆ, MUSIEĆ - CZAS PRZYSZŁY

W języku polskim czas przyszły tworzymy na dwa sposoby:

SPOSÓB I. słowo być w odpowiedniej formie osobowej + bezokolicznik

Przykład:

Julia będzie czytać książkę.

Jutro my będziemy tańczyć w klubie.

W przyszłym roku wy będziecie podróżować. 

SPOSÓB II.  słowo być w odpowiedniej formie osobowej + 3 osoba liczby pojedynczej/mnogiej czasu przeszłego

Przykład:

Julia będzie czytała książkę.

 Jutro my będziemy tańczyli/ tańczyły w klubie. 

W przyszłym roku wy będziecie podróżowali/ podróżowały.


Czasowniki móc, chcieć, musieć  występują w czasie przyszłym tylko w wersji:

 być + 3 os. liczby pojedynczej/ mnogiej czasu przeszłego

MÓC

Przykład:

Jutrobędę mogła tańczyć w klubie.

Czy będziesz mógł się ze mną dziś spotkać?

Niestety nie będziecie mogli oglądać tego filmu. To film dla dorosłych, a  wy nie macie jeszcze 18 lat.

CHCIEĆ

Przykład:

Za miesiąc będę chciał jechać na urlop.

To dziecko będzie chciało bawić się z mamą.

Państwo Rossini będą chcieli zwiedzić miasto Łowicz.

MUSIEĆ

Przykład:

Jutro będę musiała pracować bardzo długo.

Za tydzień wy będziecie musieli uczyć się do egzaminu.

One będą musiały rozmawiać z nami po polsku.

2. Wpisz dobrą formę i posłuchaj.

Sprawdź w słowniku Emilki

wycieczka, pomóc, wziąć, np. - na przykład, kartki pocztowe, sprawdzić, pojechać, wyglądała (wyglądać), dawna, wieś, pokazać, wspaniała

Jutro my
(musieć, r. męskoosobowy) wcześnie wstać,
bo planujemy wycieczkę do Łowicza. Ja
(chcieć, r. żeński)
zrobić smaczne śniadanie, tato
(musieć) przygotować samochód,
a Antek
(móc) mu pomóc.
Julia i Emilka
(musieć) wziąć aparat fotograficzny i plan miasta.
W Łowiczu my
(móc, r. męskoosobowy) zwiedzać miasto,
Emilka, jeśli
(chcieć), może kupić jakieś pamiątki
dla koleżanek, np. kartki pocztowe z wycinanką łowicką.
Potem ja
(musieć, r. żeński) sprawdzić, jak daleko od Łowicza
jest wieś Lipce Reymontowskie, bo tam znajduje się bardzo interesujące muzeum
i (my)
(móc, r. męskoosobowy) zobaczyć jak wyglądała dawna wieś.
(my)
(musieć) robić dużo zdjęć, żeby pokazać
znajomym w Ameryce. To będzie wspaniała wycieczka!
Posłuchaj i sprawdź.

3. Zaznacz, co pasuje - czas przyszły czy przeszły?

0.
Łódź.
1.
rodzina Rossini była w Toruniu.
2.
będziemy mieć egzamin z języka polskiego.
3.
Antek będzie studentem.
4.
jadłem smaczne pierniki.
5.
będziecie musieli wracać do USA.
6.
Emilka kupiła ładny prezent dla koleżanki.
7. Co będziesz chciała robić w
?
8.
będziemy mogły spotkać się ze znajomymi.

Stacja 3. Kim będziesz z zawodu?

Emilka

Kto to jest?

Mama

To jest Władysław Reymont – polski pisarz.

Antek

Dobry?

Mama

Bardzo dobry! Napisał świetną książkę o Łodzi, „Ziemia obiecana”, a za książkę „Chłopi” dostał Nagrodę Nobla!

Sprawdź w słowniku Emilki

sławny, pisarz, laureat, przewodnik, cieszyć się, tytuł, "Ziemia Obiecana", "Chłopi" , pokazał, wieś, poetka, dziennikarka, trudna, wkrótce

1. Przeczytaj i kliknij w rzeczowniki w formie narzędnika.

Emilka:
Mamo,
to
Władysław
Reymont?
Mama:
Tak.
On
był
bardzo
popularnym,
polskim
pisarzem
i
laureatem
Nagrody
Nobla.
Emila:
A
jaką
książkę
napisał?
Antek:
Nie
pamiętasz?
Mówiła
o
nim
pani
przewodnik
w
Muzeum
Miasta
Łodzi
i
w
Muzeum
w
Lipcach
Reymontowskich.
Mama:
To
prawda,
cieszę
się,
że
ty
pamiętasz.
Antek:
Napisał
książkę
o
Łodzi,
miała
tytuł
"Ziemia
obiecana
",
a
następna
bardzo
popularna
to
"Chłopi".
Mama:
Tak.
W
książce
"
Chłopi"
Władysław
Reymont
pokazał
polską
wieś,
folklor
i
tradycje.
Antek:
To
widzieliśmy
wczoraj
w
Muzeum
w
Łowiczu
i
w
Lipcach.
Emilka:
A
ten
pan?
Kto
to
jest?
Mama:
To
Julian
Tuwim.
Był
polskim
poetą
i
pisarzem
.
Emilka:
Ja
też
chcę
być
poetką
.
Julka:
Ha
ha,
naprawdę???
To
interesujące
:-)
Emilka:
Tak,
chcę
być
poetką
albo
dziennikarką
,
a
ty?
Antek:
Ja
nie
wiem.
Może
będę
artystą
albo
muzykiem
.
Ale
jeszcze
nie
wiem.
To
skomplikowane.
Ludwik:
A
może
lekarzem
?
Mama:
Tak,
to
trudna
decyzja,
ale
niedługo
musisz
zdecydować,
co
będziesz
studiować.
Posłuchaj i sprawdź.

GRAMATYKA KIM ON/ONA JEST Z ZAWODU?

Kiedy pytamy o zawód, używamy form narzędnika:

Kim on|ona jest?

Kim jest|był|będzie z zawodu?

używamy narzędnika (instrumental)

MIANOWNIK/NOMINATIVE

             Kto? (Co?)

NARZĘDNIK/INSTRUMENTAL

                Kim? (Czym?)

Kto to jest?

To jest popularny pisarz.

To jest dobry lekarz.

To jest wysoki kierowca.

 

Kto to jest?

To jest dobra aktorka.

To jest sympatyczna nauczycielka.

 

Kto to jest?

To jest miłe dziecko.

Kim on jest?

On jest popularnym pisarzem.

On jest dobrym lekarzem.

On jest wysokim kierowcą.

 

Kim ona jest?

Ona jest dobrą aktorką.

Ona jest sympatyczną nauczycielką.

 

Kim ono jest?

Ono jest miłym dzieckiem.

2. Posłuchaj i przeczytaj.

3. Uzupełnij tabelę.

RODZAJ MĘSKI (masculine) RODZAJ ŻEŃSKI (feminine)
0. rolnik
On jest .
0. rolnik
Ona jest .
1. aktor
On jest .
1. aktorka
Ona jest .
2. dentysta
On jest .
2. dentystka
Ona jest .
3. nauczyciel
On jest .
3. nauczycielka
Ona jest .
4. muzyk
On jest .
4. muzyk
Ona jest .
5. kelner
On jest .
5. kelnerka
Ona jest .
6. dziennikarz
On jest .
6. dziennnikarka
Ona jest .
7. poeta
On jest .
7. poetka
Ona jest .
8. kierowca
On jest .
8. kierowca
Ona jest .
9. fryzjer
On jest .
9. fryzjerka
Ona jest .
10. policjant
On jest .
10. policjantka
Ona jest .
11. lekarz
On jest .
11. lekarka
Ona jest .
12. urzędnik
On jest .
12. urzędniczka
Ona jest .

4. Gdzie pasują te słowa?

0. Ludwik interesował się medycyną i chciał być
lekarzem
.
1. Na wakacjach Julia chce pracować w restauracji. Ona będzie
.
2. Emilka interesuje się literaturą. Ona chce być
.
3. Czy wiesz, kim z zawodu jest Paweł? On pracuje w biurze projektowym i jest
.
4. Wiktoria pracuje w szkole. Ona jest
.
5. Kamil studiuje na Akademii Muzycznej. On będzie
.
6. Agnieszka pracuje w salonie fryzjerskim. Ona jest
.
7. Tomasz pracuje w telewizji. On jest
.
8. Ja mieszkam na wsi. Jestem
.
dziennikarzem
architektem
nauczycielką
pisarką
muzykiem
kelnerką
rolnikiem
fryzjerką

5. Która forma jest dobra?

0. Julka jest
.
1. Ludwik jest
.
2. Emilka to
.
3. Czy ty jesteś
?
4. Mikołaj to
.
5. Ja jestem
.
6. Magda to
.
7. On jest
.
8. Ja jestem
.

6. Co pasuje?

1. One są
.
2. Oni są
.
3. Oni są
.
4. Wy jesteście
.
5. Oni są
.
6. My jesteśmy
.
7. Oni są
.
8. Wy jesteście
.
przystojnymi mężczyznami
sympatycznymi dziewczynami
wysokimi policjantami
małymi dziećmi
niskimi kobietami
ambitnymi studentami
smutnymi urzędnikami
utalentowanymi muzykami

7. Wpisz formy narzędnika.

Sprawdź w słowniku Emilki

najmłodszym, w przyszłości

Ludwik i Katarzyna są
(rodzice) i razem z
(dzieci), czyli z
,
i
(Antek, Julia, Emilka) podróżują po Polsce. Ludwik jest
(Włoch), a Katarzyna jest
(Polka), ale teraz mieszkają w Ameryce. Ludwik z zawodu jest
(lekarz), a Kate jest
(architekt). On jest
(optymista) i bardzo
(przystojny mężczyzna). Interesuje się
i
(sport i polityka). Katarzyna interesuje się
,
i
. (moda, kuchnia i polska kultura). Antek jest
(kreatywny chłopiec), interesuje się
(sztuka) i za rok będzie
(student). Julia jest
(starsza córka). Interesuje się
i
(psychologia i fotografia), a Emila jest
(najmłodsze dziecko). Ona jest
(wesoła dziewczynka). Interesuje się
(literatura), a w przyszłości chce być
(poetka).

8. Uzupełnij formą w narzędniku.

Sprawdź w słowniku Emilki

kompozytor, rajdowy, polityk

0. Fryderyk Chopin był utalentowanym
(kompozytor).
1. Władysław Reymont jest popularnym polskim
(pisarz).
2. Krzysztof Hołowczyc jest znanym
(kierowca) rajdowym.
3. Julian Tuwim jest
(autor) wiersza Lokomotywa.
4. Anja Rubik jest popularną
(modelka).
5. Lech Wałęsa jest polskim
(polityk).

TO UMIEM!

Komunikacja:
umiem mówić o przyszłości
rozumiem, kiedy ktoś mówi o przyszłości
znam nazwy zawodów
umiem mówić, kim jestem/kim będę z zawodu
Gramatyka:
znam zasady tworzenia czasu przyszłego
znam zasady używania czasu przyszłego
umiem tworzyć czas przyszły czasowników chcieć, móc, musieć
znam narzędnik liczby pojedynczej i mnogiej rzeczownika i przymiotnika
Kompetencja kulturowa:Znam następujące miejsca i obiekty i osoby:
Łódz
Manufaktura
Łódzka Szkoła Filmowa
Łowicz
Julian Tuwim
Władysław Reymont
Learn Polish
in Krakow!

School of Polish Language and Culture of the Jagiellonian University
close