School of Polish Language and Culture of the Jagiellonian University close
przewodnik, podzielić się, widoki, las, palić ognisko, zabytki
| 0. Julka czyta interesujące informacje w przewodniku. | |
| 1. Antek chce w weekend zwiedzać muzea, bo interesuje się sztuką. | |
| 2. Emilka chce iść z mamą do ZOO. | |
| 3. Wszyscy mają takie same plany na weekend. | |
| 4. Tata nie chce chodzić po górach z Antkiem. | |
| 5. Mama, Julka i Emilka będą zwiedzać muzea i spacerować w ZOO. |
.png)
.png)
.png)
.png)
.png)
.png)
.png)
.png)
.png)
.png)
.png)
.png)
.png)
.png)
.png)
.png)
wspaniałe, podobać się, śliczne, kamienica, zabytkowa, wyspa warto, spektakl, wystawa, wykład, msza
| 0. Emilka nie chce już szukać krasnali. | |
| 1. Julce podobają się krasnale, ale nie ma czasu ich szukać. | |
| 2. Julka chce zwiedzać zabytkową część Wrocławia. | |
| 3. Ostrów Tumski jest wyspą. | |
| 4. Na Ostrowie Tumskim znajdują się kościoły, muzeum i ZOO. | |
| 5. Kate chce spacerować mostem tumskim i zabytkowymi ulicami. | |
| 6. Emilka na Ostrowie Tumskim będzie szukać krasnali. | |
| 7. Przed obiadem Kate, Julka i Emilka będą zwiedzać ZOO. |
| Dokąd? do + dopełniacz/Genetiv | Po co? na + biernik/Accusativ |
|---|---|
| 1. |
1. na wystawę |
| 2. do teatru | 2. |
| 3. do kina | 3. |
| 4. do parku | 4. |
| 5. |
5. na mszę |
| 6. |
6. na zakupy |
| 7. do restauracji | 7. |
| 8. |
8. na kawę |
| 9. |
9. na piwo |
| 10. do szkoły | 10. |
| 11. do filharmonii | 11. na koncert |
| 12. |
12. na wykład |
| 13. |
13. na mecz |
pracowity, powolny, groźny
.png)
.png)
.png)
.png)



|
Liczba pojedyncza/singular |
Liczba mnoga/plural |
||
| Rodzaj żeński [ f ] | Rodzaj męski [ m ] | Rodzaj nijaki [ n ] | |
|
-owa polewa truskawkowa |
-owy budyń czekoladowy |
-owe piwo imbirowe |
-owe lody bananowe |

.png)


.png)

.png)
.png)


.png)

.png)
.png)

.png)
| 100 | |
| 200 | |
| 300 | |
| 400 | |
| 500 | |
| 600 | |
| 700 | |
| 800 | |
| 900 | |
| 1000 |
pokonać, wejdą
Po polsku, adresując kartkę pocztową lub list, używamy i skrótu Sz.P. (który oznacza Szanowna Pani/Szanowny Pan lub Szanowni Państwo).
serdecznie, pozdrawiam
Szczeliniec, 10.09.2015 r.
Cześć Paweł!
Jesteśmy na Szczelińcu. Jest wspaniale, tak jak mówiłeś. 665 schodów, to bardzo dużo i jestem trochę zmęczony, ale odpoczywam w schronisku. Wieczorem będzie ognisko. Jutro planujemy iść na Śnieżkę, musimy wziąć ciepłe ubranie. Mama i dziewczyny zwiedzają Wrocław, więc mamy z tatą męski weekend.
Serdecznie Cię pozdrawiam,
Antek
PS Niedługo będziemy w Ogrodzieńcu. Bardzo chcę zobaczyć ten zamek, o którym opowiadałeś.
| Komunikacja: | |||
|---|---|---|---|
| umiem mówić o teraźniejszości, przeszłości i przyszłości | |||
| rozumiem, kiedy ktoś mówi o teraźniejszości, przeszłości i przyszłości | |||
| znam nazwy produktów, potraw i posiłków | |||
| umiem pytać o drogę i rozumiem wskazówki związane z instrukcjami | |||
| umiem mówić, co lubię i czego nie lubię – jeść/robić | |||
| Gramatyka: | |||
| znam zasady tworzenia i używania czasu teraźniejszego, przeszłego i przyszłego | |||
| znam zasady używania Mianownika, Narzędnika, Biernika i Dopełniacza | |||
| znam liczebniki od 1 - 1000 | |||
| Kompetencja kulturowa: | Znam następujące miejsca i obiekty: | ||
| Wrocław | |||
| Ostrów Tumski | |||
| Wrocławskie krasnale | |||
| Wrocławskie ZOO | |||
| Hala Stulecia | |||
| Szczeliniec Wielki | |||
| Śnieżka | |||
| Twierdza w Kłodzku |